ملخص الجهاز:
"نظر به اینکه کشورهای عضوبازار مشترک از نظر اقتصادی در ردیف ممالک پیشرفته قرار دارندو بزرگترین بازار خرید و فروش کالاها محسوب میشوند،آشکار استکه هندوستان علیرغم تراز بازرگانی نامتعادل و مهم بازرگانی درحال کاهش،باید موقعیت خود را در این بازار حفظ کند،چه این کشوردر حال حاضر بوارد کردن کالاهای سرمایهای و ماشینی و اقلام زیاددیگر که لازمه تاسیس رشد اقتصادیش میباشند نیاز فراوان دارد.
وضع و تحمیل تعرفه خارجی مشترکو لغو عوارض بازرگانی بین کشورهای عضو،حتی این صادرات را درجهت مخالف تحت تاثیر قرار داده است.
درست است که بعد از 20% کاهش بدنبال مذاکرات(ویلون-روند)سازمان«گات»وضع عمومی کلیه اقلام وارداتی را بهبودیبخشد ولی با مختصر توجهی به امتیازات داده شده میتوان دریافتکه این کاهشها تا حد زیادی بنفع کشورهای صنعتی بوده تا کشور-های در حال توسعه.
در مورد تنباکو که مقام مهمی را در صادرات هندوستان داردباید دانست که در بازار مشترک عوارض برای این محصول چنان استکه انواع تولید شده توسط این کشور،در مقام مقایسه با انواع گرانقیمتتولید شده در آمریکا-کانادا و رودزیا،زیاد تبعیضانه بنظر میرسدبدینترتیب،امکانات توسعه صادرات هندوستان بشدت محدودشده است:بنابراین میتوان گفت که هندوستان تنها در نتیجه تفوق ازسطر قیمت و مرغوبیت جنس توانسته است تقاضای سابق خود را دربازار مشترک حفظ کند.
امتیازات بازرگانی که بوسیله جامعه اقتصادی اروپا ایجاد شدهاندتنها میلیونها آسیائی،افریقائی و امریکای لاتین را تحت تاثیر قرارنخواهد داد بلکه زمینه را برای آزادی بازرگانی بین المللی هموارخواهد ساخت بازار مشترک مجبور است که در این مسیر رهبریت رابعهده بگیرد."