ملخص الجهاز:
"مثلا برحسب ماده 115 قانون اساسی،رئیسجمهور باید از میان رجال مذهبی-سیاسی انتخاب شود و رجال سیاسی اسم جنس نیست و زن نیز میتواند عملا رئیس جمهور شود و منع قانونی ندارد ولی در حال حاضر طبق تفسیر شورای نگهبان،این کلمه به عنوان مردان استفاده میشود(23) 3-مشارکت سیاسی زنان در غرب پرداختن به بحث مشارکت سیاسی زنان در غرب،بدون ذکر واژه فمینیسم و نهضتی که برای احقاق حقوق زنان در جوامع غربی بهویژه در اروپا ایجاد شد،ناقص خواهد بود؛زیرا جنبش فمینیسم که بعدها به صورت نظریه اجتماعی،در قالب مکاتب فکری مختلف جلوهگر شد،در چند مرحله تحت عناوین موج اول،موج دوم و موج سوم فمینیسم،به دفاع از حقوق زنان در برابر مردان پرداخت و همچنان نیز هدف خود را دنبال میکند.
2-4-دیدگاههای موافقین حضور زنان در مدیریتها و مشارکت سیاسی آنها این گروه از مفسرین و دانشمندان اسلامی دلایلی بر رد آیاد و روایات و سایر موارد فوق الذکر به شرح زیر اقامه میکنند: آنها معتقدند آیه{/«الرجال قوامون علی النساء»/}،مختص زندگی خانوادگی است و ربطی به مسائل اجتماعی ندارد.
بنابراین با توجه به روح آیات قرآن و عدالت خداوند و حکمت در وحدت آفرینش زن و مرد و مخاطب قرار دادن هردو جنس باهم در آیات سراسر قرآن و سنت و سیره پیامبر(ص)و معصومین(ع)و حضور زنان بزرگ تاریخ اسلام مانند حضرت فاطمه(ع)و حضرت زینب(ع)در صحنههای خطیر سیاسی و نظرات صریح حضرت امام(ر ه)و دیدگاه بعضی از مراجع و علمای شیعه و سنی بویژه نظریات روشنگرانه امام خمینی(ر ه) رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الل خامنهای در خصوص مشارکت همهجانبه زنان در عرصههای سیاسی،اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی کشور،هیچگونه شک و تردیدی در جواز مشارکت سیاسی زنان در اسلام وجود ندارد."