ملخص الجهاز:
"محمد عارف هروی یاقوت رقم و سید علی تبریزیجواهر رقم که به سمت استادی اعضای خانواده سلطنتیمنصوب شد تا به آنها هنر خطاطی را بیاموزد،پسر ویشمسالدین علیخان که او نیز ملقب به جواهر رقم بود و ازجمله آثارش کتابت مناجات اهلی شیرازی به خط نستعلیق درسال 1669 میلادی است،محمد باقر بن زین الدین حسینیکه وی نیز به سمت استادی پسران اورنگ زیب منصوب شد وبا همکاری بختاورخان«سفینهها»و«مرقعها»را گرد آورد کههماکنون جزو مجموعه موزهی قلعۀ سرخ دهلی است و یکنمونه از وصلیهای وی که در سال 1675 میلادی کتابت شدههماکنون در کتابخانه آکسفورد نگهداری میشود،محمداسماعیل عاقل(یا غافل)مازندرانی که به استادی در ثلث،ریحان،رقاع و نستعلیق شهرت داشت،شاعر معروف محمدسعید اشرف مازندرانی که خطاطی بسیار عالی و استاد«زیبالنسا»دختر هنرمند اورنگ زیب بود،علیرضا گیلانی و حاجیاسماعیل سبزواری از جمله خطاطان بنام این دوره هستند.
محمد عارف هروی یاقوت رقم و سید علی تبریزیجواهر رقم که به سمت استادی اعضای خانواده سلطنتیمنصوب شد تا به آنها هنر خطاطی را بیاموزد،پسر ویشمسالدین علیخان که او نیز ملقب به جواهر رقم بود و ازجمله آثارش کتابت مناجات اهلی شیرازی به خط نستعلیق درسال 1669 میلادی است،محمد باقر بن زین الدین حسینیکه وی نیز به سمت استادی پسران اورنگ زیب منصوب شد وبا همکاری بختاورخان«سفینهها»و«مرقعها»را گرد آورد کههماکنون جزو مجموعه موزهی قلعۀ سرخ دهلی است و یکنمونه از وصلیهای وی که در سال 1675 میلادی کتابت شدههماکنون در کتابخانه آکسفورد نگهداری میشود،محمداسماعیل عاقل(یا غافل)مازندرانی که به استادی در ثلث،ریحان،رقاع و نستعلیق شهرت داشت،شاعر معروف محمدسعید اشرف مازندرانی که خطاطی بسیار عالی و استاد«زیبالنسا»دختر هنرمند اورنگ زیب بود،علیرضا گیلانی و حاجیاسماعیل سبزواری از جمله خطاطان بنام این دوره هستند."