ملخص الجهاز:
سالهای آخر دولت و ایمار تماما تحت حاکمیت وضعیت اضطراری اداره شد و بسیاری بر این عقیدهاند که اگر آلمان بیش از سه سال تمام تحت حاکمیت دیکتاتوری ریاستی نبود و مجلس بهعنوان نماد بنیان اراده جمعی موجودیتی واقعی و جدی داشت،هیتلر نمیتوانست قدرت را بدست آورد در ژوئن 1930،دولت وقت آلمان در اقلیت قرار گرفت و بجای استعفاء از رئیس جمهور اجازه استفاده از ماده 48 قانون اساسی و اعلام وضعیت استثنایی را گرفت.
و بهنحوی که در دکترین از ماده 48 به عنوان دیکتاتور ریاستی یاد میگردد و اشمیت از حقوقدانان برجسته این کشور و تئوریسین دیکتاتوری کمیسر در این زمینه نوشت"هیچ قانون اساسی در دنیا بهاین سادگی کودتا را قانونی نکرده است.
اما از یاد نباید برد که صرف وجود ضوابط کلی قابل اعمال نسبت به افراد و نهادهای حکومتی،سازمان سیاسی جامعه را تبدیل به دولت قانونمدار نمینماید،بلکه جنبش و ماهیت این قواعد باید حقوقی باشد؛بهعبارتدیگر این قواعد کلی باید رابطه دو سویه حق و تکلیف بین طرفین رابطه برقرار نماید و بدینترتیب مردم تبدیل به شهروند و ذیحق میگردند.
وضعیت استثنایی واقعی بنابر طبیعت آن اساسا قابل پیشبینی،برنامه ریزی و تابعیت حقوقی نیست و از این نظر ماهیت وضعیت استثنایی واقعی قابل مقایسه با«وضعیت قیام» است در واقع گذار یک وضعیت قانونی به وضعیت حقوقی دوباره طبیعی در جستجوی وضعیت دوباره با این تفاوت که در وضعیت استثنایی،نظم دوباره میتواند بازگشت به نظم سابق باشد ولی در قیام معمولا گذار به نظم جدید است در وضعیت استثنایی واقعی،درحالیکه بر اثر وقوع شرایط ویژه،اجتماع و شهروند حمایت نمیشود، هر شهروند و همچنین دولت از حق دفاع مشروع برخوردار میگردد.