ملخص الجهاز:
"ازاینرو تطبیق روشها و الگوهای استفادهشدهدر این نظام با اصول اسلامی درواقع به معنای انطباقسازوکارهای باز توزیع منابع مالی و سیاستهای پولی باقواعد دینی و الهی است که درنهایت به اسلامیتر شدنهرچه بیشتر روابط حاکم بر مناسبات اقتصادی،اخلاقی واجتماعی مردم میانجامد یا در نقطه مقابل به اضمحلالبنیانهای اقتصادی و سپس اجتماعی و اخلاقی منجرمیشود مانند آنچه نمونهای از آن را در جریان بحراناخیر در اقتصاد جهانی شاهد هستیم.
با پیروزی انقلاب اسلامی،لذا در دیماه 1358با اعلام برقراری حد اقل سود تضمینشده به جایبهره سپردهها و کارمزد به جای بهره وامها و اعتباراتمورد استفاده بانکها،عنوان شد که بانکها اسلامیشدهاند ولی با عنایت به فقه اسلام و احکام مربوطبه معاملات اسلامی،این تغییرات جزئی نمیتوانستبه عنوان«بانکداری اسلامی»مورد قبول مردم باشدبه همین سبب پیشنویس قانون عملیات بانکی بدونربا که به وسیله متخصصین مجرب و آگاه به مسائلشرعی تهیه شده بود به مجلس شورای اسلامی تقدیمو در دهم شهریور 1362 از تصویب مجلس و تأیید&%22007AZGG220G% شورای نگهبان گذشت،آئیننامههای اجرایی قانونمذکور نیز ظرف مدت کوتاهی به تصویب هیأت دولترسید و دستور العملهای اجرایی مربوط به آن هم ازتصویب شورای پول و اعتبار گذشت و به بانکهایسراسر کشور ابلاغ شد و به این ترتیب نظام بانکداریاسلامی بدون ربا از ابتدای فروردینماه 1363 توسطبانکهای کشور به مورد اجرا درآمد اگرچه در زمانتصویب این قانون،هدف قانونگذاران اجرای آزمایشیو پنجساله آن بود،ولی این زمان به درازا انجامید و باگذشت نزدیک به 3 دهه از آن زمان،قانون عملیاتبانکداری بدون ربا همچنان پابرجاست.
سید عباسموسویان،عضو کارگروه بازنگری قانون بانکداریبدون ربا در این زمینه میگوید:«در نگاهی منصفانهدرباره بانکداری جاری در کشور نه میتوان بهصورتافراطی اظهار کرد نشانی از بانکداری اسلامی درنظام بانکی ما وجود ندارد و نه با ذوقزدگی میتوانگفت آنچه در نظام بانکی ایران اجرا میشود،دقیقاهمان چیزی است که بانکداری اسلامی در نظر دارد."