ملخص الجهاز:
در این مقاله نیز درباره ویژگیها و شرایط مختلف مذاکره سخن میگوئیم و پس از ارائه تعاریفی از مذاکره و مروری بر برخی پژوهشهای مرتبط،به بررسی ابعاد مختلف مذاکرات در سطح بین المللی و نکاتی که لازم است تا در هنگام مذاکره لحاظ گردد،میپردازیم.
هدف از این مقاله،بررسی اصول و تکنیکهای مذاکره در زمینه مدیریت خرید برای توسعه و بهبود مهارتهای مذاکره است.
برقراری روابط خرید و خرید خارجی نیاز به آشنایی با مراحل ورود کالا،اصطلاحات بین المللی )smretocnI( ، منابع تهیه کالا )ylppuS fo ecruoS( ،آشنایی با شرایط پرداختها )stnemyaP fo smreT( و مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی،بیمههای حملونقل،مراحل ترخیص کالا و غیره دارد که مذاکرات در مورد امور فوق بر عهده مدیران خرید خارجی و سیستمهای خرید میباشد.
در مجموع میتوان مذاکره را اینگونه تعریف نمود که مذاکره یک فرایند برنامهریزی،ارزیابی و تجزیه و تحلیل است که به وسیله خریدار و فروشنده مورد استفاده قرار میگیرد تا به یک توافق و مصالحه قابل قبول دست یابند.
ضرورت انجام مذاکرات برای مدیران خرید همانگونه که عنوان شد،مذاکره به معنی گفتگو،بحث یا چانهزنی خریدار و فروشنده جهت دستیابی به توافقی در معاملات بازرگانی است و شامل مراحل برنامهریزی،ارزیابی و مرور و تجزیه و تحلیل میباشد.
اطلاعات در مذاکره:مدیر خرید جهت مذاکره با فروشنده باید اطلاعات کافی در مورد محیط شرکت خود و محیط فروشنده داشته باشد تا با با به کار بردن این اطلاعات،کارایی بهتری را در انجام مذاکرات به وجود آورد.
موارد ذیل نمونههایی از این ویژگیها است که آشنایی با آنها میتواند در انجام مذاکرات به مذاکرهکنندگان کمک نماید: چینیها:معمولا با مترجم هستند،بوروکراتیک عمل میکنند و وقت زیادی میگیرند.