ملخص الجهاز:
به منظور کسب اطلاعات لازم جهت اتخاذتصمیم در هریک از این سطوح،میبایست ازمتدولوژیها و ابزارهای مناسب هر سطح استفادهنمود؛به عنوان مثال میتوان به استفاده از علوماقتصادی برای تصمیمگیری در سطح ملی وعلوم مدیریت سازمانی برای تصمیمات سطحبنگاه اشاره نمود.
با توجه به قدمت مباحث علوم مدیریت سازمانیو اقتصاد در کشور و نیز آشنایی اکثر محققان بااین علوم از یکسو و جدید بودن مباحث مربوطبه چگونگی مطالعه صنایع جهت سیاستگذاریبهینه به منظور توسعه صنعت از سوی دیگرمعمولا مشاهده میگردد که محققان از علوماقتصاد و مدیریت سازمانی برای انجام تحقیقاتدر حوزه صنعت نیز استفاده مینمایند.
مدلهای مختلف انجام مطالعات در سطح صنعت مدل ساختار-رفتار-عملکرد از منظر این مدل،برای تحلیل صنعت ضروریاست ساختار بازار،رفتار بنگاهها و عملکرد آنهامورد ارزیابی قرار گیرد.
دررویکرد نظام نوآوری ضمنتاکید بر اهمیت تغییرات تکنولوژیک و پویاییاقتصادهای جدید،بر اهمیت نهادها به عنوانعوامل اثرگذار تاکید زیادی شده است elaM - )4002,ab( به همین جهت برخی این مدل رابیشتر برای تحلیل صنایع نوین مناسب دانستهاند.
)4002,abrelaM( برای مثال براساس این رویکرددر صنایعی که هزینه توسعه نوآوری بالا است(مانند صنعت پتروشیمی)ساختار بازار انحصارچند جانبه(نه رقابت کامل)ساختار ایدهآلیاست چرا که در این ساختار بنگاهها ضمن انجامرقابت محدود با یکدیگر،به دلیل اندازه بزرگشاناز توانایی لازم جهت انجام تحقیقات پرهزینهتوسعه محصولات جدید و نوآوری برخوردارمیباشند.
پس از ارائه اولیه این مدل از سوی پورتر باانتقادات وارده به آن،تا حد زیادی بهبود پیداکرده است و امروز،بسیاری بر این باورند که اینمدل برای انجام مطالعات در سطح صنعت برایصنایع با تغییرات تکنولوژیک محدود مناسباست اما در تحلیل صنایع نوین کارایی چندانیندارد.
8 sserP eerF:kroY weN,"noitazinagro lanretni fo scimonoce eht ni ydutS A:snoitacilpmi tsurt-itnA dna sisylanA:seihcrareiH dna stekraM",)5791(.