خلاصة:
هدف از این مقاله بررسی تربیت شهروندی در بروندادهای نظام آموزش متوسطه با عنایت به مطالعه تربیت شهروندی در دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران است. روش پژوهش توصیفی و از نوع علی ـ مقایسهای است. جامعه پژوهش تمام دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی هستند که از طریق سرشماری 147 دانشجو انتخاب شد ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته 30 سوالی است. جهت تحلیل داده ها از آزمون های تی تک نمونه، فریدمن و مانووا استفاده شد. نتایج بیانگر آنند که: مقادیر تی تک نمونهای متغیرهای تربیت شهروندی به صورت کل، مشارکت سیاسی ـ اجتماعی و اقتصادی، وحدت ملی، حقوق بشر و مسئولیت پذیری در سطح 05/ 0 معنادار میباشد. با توجه به نتایج آزمون فریدمن مقدار خی دو حاصل در سطح 05/ 0 معنادار و بیانگر تفاوت در رتبه بندی مولفه های تربیت شهروندی است. با توجه به نتایج مانووا تنها در متغیرهای وطندوستی، تفکر انتقادی و مسئولیت پذیری تفاوت معنادار در سطح 05/ 0 میان دانشجویان دختر و پسر وجود دارد. با توجه به نتایج مانووا تنها در متغیرهای تفکر انتقادی و قانونگرایی تفاوت معنادار در سطح 05/ 0 بین دانشجویان رشته های مختلف وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"آزمون تیتک نمونه جهت ارزیابی وضعیت تربیت شهروندی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج حاصل از تحلیل آزمون تیتک نمونهای مقادیر تی حاصل برای متغیرهای تربیت شهروندی بصورت کل،مشارکت سیاسی-اجتماعی و اقتصادی،وحدت ملی، حقوق بشر و مسئولیت پذیری در سطح 0/05 معنادار و بیانگر تفاوت وضعیت تربیت شهروندی دانشجویان با شاخص متوسط 3 است که با عنایت به وضعیت میانگین این متغیرها میتوان گفت وضعیت این متغیرها بالاتر از شاخص متوسط 3 است.
سؤال سوم:وضعیت تربیت شهروندی و مؤلفههای آن در دانشجویان پسر و دختر سال اول مقطع کارشناسی متفاوت است؟ برای پاسخگویی به این سؤال از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مانووا استفاده شده است،در ادامه ابتدا شاخص لامبدای ویلکز جهت بررسی وجود حد اقل تفاوت بین گروهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) در یک متغیر ارائه میشود.
سؤال چهارم:وضعیت تربیت شهروندی و مؤلفههای آن در دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی با توجه به رشته تحصیلی متفاوت است؟ با توجه به نتیجه آزمون ویلکز مقدار شاخص این آزمون در سطح 0/05 معنادار و بیانگر وجود تفاوت بین دو گروه مورد مقایسه در باب حد اقل یک متغیر است.
لازم به ذکر است با عنایت به آزمون تعقیبی شفه وضعیت دانشجویان رشته روانشناسی در باب مؤلفه تفکر انتقادی بالاتر از دانشجویان رشتههای علوم تربیتی، مشاوره و کتابداری و دارای تفاوت معنادار با این رشتهها در سطح 0/05 است.
لازم به ذکر است با عنایت به آزمون تعقیبی شفه وضعیت دانشجویان رشته روانشناسی در باب مؤلفه تفکر انتقادی بالاتر از دانشجویان رشتههای علوم تربیتی،مشاوره و کتابداری و دارای تفاوت معنادار با این رشتهها در سطح 0/05 است."