ملخص الجهاز:
"یا در کسب و کار کارتهای اعتباری ANBN آمریکا قادر به شناسایی سریع و ارائه خدمت مطلوب به گروه بزرگی از مشتریانی است که درآمد زیاد دارند: )8991,DLEHHCIER(راهبردهای رقابتی جنبشی(پویا)را میتوان در چهار طبقه کلی زیر طبقهبندی کرد: قابلیتهای کارآفرینی:این نوع قابلیتها بیانگر توانایی شرکت در شناسایی و جذب مشتریان با ارزش و بهرهبرداری از فرصتهای موجود بازار و ایجاد فرصتهای جدید است؛ قابلیتهای فنی:این نوع قابلیتها باعث توسعه و ارتقاء خلاقیت،کارایی، انعطافپذیری،سرعت یا کیفیت فرآیندهای شرکت و نیز بهبود کیفیت محصولت شرکت میگردد؛ قابلیت سازمانی:این نوع قابلیتها شامل ویژگیهای ساختاری و فرهنگی سازمان است که برای تحرک و پویایی کارکنان،یادگیری سریعتر سازمانی و تسهیل تغییرات ضروری لازم است؛ قابلیتهای راهبردی:این نوع قابلیتها برای ایجاد،انسجامبخشی و هماهنگیهای کارامد و مؤثر دانش و شایستگیهای گوناگون شرکت و نیز ساختاردهی مجدد و ایجاد تحرک و نقل و انتقال مؤثر آنها به موازات تغییرات و پویائیهای محیطی و فرصتهای فراروی،ضرورت دارد.
بنابراین محیط صنعت و محیط ملی میتوانند منبع راهبردی مناسب برای سازمانها باشند؛ مشروط بر اینکه: -دسترسی به منابع مهارتهای ضروری برای راهبرد رقابتی شرکتها را به صورت کارا تسهیل کنند؛ -توانایی تولید و انتقال اطلاعات بهبود یافته را در ارتباط با نیازهای صنعتی در خصوص فرآیندها و محصولات صنعت به صورت مستمر داشته باشند؛ -تعهد شدید به صنعت و سرمایهگذاری پایدار را تسهیل کنند؛ -تجمیع سریع دارائیها و مهارتهای تخصصی را حمایت کرده و تسهل کنند؛ -امکان به کارگیری کارا و اثربخش منابع را برای بنگاهها فراهم آورند؛ -شرایط و قواعد بازیهای رقابتی سالم و پیشرو را ایجاد کنند,MADNAK( )9991 YDDUD نتیجهگیری بررسی مبانی نظری بیانگر این است که مفاهیم و تئوریهای مرتبط با راهبرد رقابتی را میتوان در سه دسته نگرش کلی شامل تئوری راهبرد رقابتی بر مبنای منابع و قابلیتهای سازمانی،تئوری شبکه تعاملی کسب و کار و تئوری راهبرد رقابتی بر مبنای ویژگیهای محیطی ارائه داد."