خلاصة:
مقاله حاضر حاصل تحقیقی است که به منظور شناسایی نیازهای فکری و فرهنگی دانشجویان بسیجی و همچنین بررسی تفاوت نیازهای آنان با توجه به متغیرهای سن، جنس، تحصیلات و... اجرا شد. با توجه به تعاریف و برداشتهای متفاوت از نیاز، شامل فاصله بین وضع موجود و مطلوب، خواست یا ترجیح، و نقصان یا کمبود، هر سه نوع تعریف، مد نظر قرار گرفت. بر این اساس و به منظور نیل به اهداف تحقیق، ابتدا با مطالعه مبانی نظری تحقیق، رهنمودهای مقام معظم رهبری و پژوهشهای گذشته در خصوص نیازهای فکری و فرهنگی دانشجویان و ضمن مصاحبه با مسئولان بسیجی، استادان دانشگاه و روحانیان، ابزار پژوهش طراحی و در بین نمونه آماری مورد مطالعه اجرا شد. ساختار عاملی پرسشنامه با استفاده از چرخش متعامد و با روش مولفه های اصلی، مورد تایید قرار گرفت. بررسی همسانی درونی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ نشان داد همه ضرایب پایایی، مطلوب و رضایت بخش اند. نتایج تحقیق نشان داد که نیازهای دانشجویان عبارتند از: نیازهای فکری، نیازهای عام فرهنگی (هنری و ادبی، ورزشی و تفریحی، سیاسی، اجتماعی، صنفی و دینی و مذهبی) و نیازهای خاص فرهنگی که وزن و اهمیت شاخصهای مربوط به هر کدام از آنها در مقاله آمده است. با توجه به عدم انطباق وضعیت موجود و مورد انتظار نیاز ها با همدیگر، پیشنهاد می شود برنامه ریزی های مناسبی برای کاهش شکاف بین وضعیت موجود و مورد انتظار تدارک دیده شود.
The present article is a research that was carried out in order to detect Basiji students’ intellectual and cultural needs، as well as to study the difference existing between their needs in terms of variables such as age، gender، education etc... . Considering different definitions and perceptions of ‘need’ such as the gap between the status quo and the optimal situation، wanting or preferring، deficit or shortage، each definition was taken an account. In so doing، and in order to achieve the objectives of the research، the research tool was designed and implemented for the statistical sample studying the theoretical fundamentals of research، the statements made by the Supreme Leader، the previous researches made on the students’ intellectual and cultural needs، while interviewing the Basiji authorities and commanders، university students and clergymen. The factor structure in this questionnaire was confirmed using orthogonal rotation through the main parameters. The study made on the internal consistency of the questionnaire using Cronbach's alpha coefficient indicated that all reliability coefficients were optimal and satisfactory. The research results showed that students’ needs included intellectual needs، general cultural needs (art، literary، sports and recreational، political، social، guild، religious، and religious)، and specific cultural needs. The weight of the related factors in each has been addressed by the article. Considering the nonconformity among the status quo، and what needs require، it is suggested that appropriate plans be developed in order to decrease the existing gap between the status quo and the expected optimal situation.
ملخص الجهاز:
"چارچوب مفهومی تحقیق در این مقاله به منظور طراحی چارچوب مفهومی تحقیق و طراحی ابزار اندازهگیرینیازهای فکری و فرهنگی دانشجویان بسیجی،مراحل ذیل طی شد: -مطالعۀ رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص نیازهای فکری فرهنگیدانشجویان بسیجی؛ -مطالعۀ مبانی نظری تحقیق و توجه به برداشتهای چهارگانه در بررسی نیازها(نیاز بهعنوان فاصلۀ بین وضع موجود و مطلوب،نیاز به عنوان یک خواست یا ترجیح،نیاز بهعنوان یک نقصان،عیب یا نوعی کمبود،ترکیب تعاریف مذکور)؛ -مطالعۀ پژوهشهای گذشته در خصوص نیازهای فکری فرهنگی دانشجویان؛ -استخراج فهرستی از نیازهای فکری فرهنگی دانشجویان بسیجی به صورتمقدماتی؛ -مصاحبه با تعدادی از مسئولان بسیجی،استادان دانشگاه و روحانیان برای شناسایینیازهای فکری فرهنگی دانشجویان بسیجی؛ -طراحی چارچوب مفهومی تحقیق در بررسی نیازها بر اساس اطلاعات حاصل ازمراحل مذکور؛ انواع نیازهای مورد بررسی و روش بررسی آنها در شکلهای ذیل نشان داده شدهاست.
نتایج بررسی نیازهای فکری و فرهنگی دانشجویان بسیجی بر اساس تعریف دوم نیاز(وجود خواست یا ترجیح)،نشان میدهد که میانگین همۀ خصوصیات مورد بررسی دروضعیت مورد انتظار،از حد متوسط 3 بالاتر است.
نتایج بررسی نیازهای فکری و فرهنگی دانشجویان بسیجی بر اساس تعریف سوم نیاز(فاصله یا شکاف بین وضعیت موجود و مورد انتظار)نشان میدهد که بین وضعیتموجود و مورد انتظار همۀ خصوصیات مورد بررسی،اختلاف معنیداری وجود دارد.
ازآنجا که طبق این تعریف،همۀ خصوصیا ذکرشده جزء نیازهای مهم و ضروریدانشجویان محسوب میشوند،لازم است سازمان بسیج به میزان زیاد تا خیلی زیادی درخصوص آنها برنامههای مناسبی ارائه دهد تا شکاف بین وضعیت موجود و مورد انتظار رااز بین برده،به رفع نیازهای فکری دانشجویان بسیجی بپردازد."