ملخص الجهاز:
"به ویژه که هوم نیز دارای همانخویشکاری ایزد نباتی است که موجب باززایی و زندگی دوباره هستی میشود ودر فرشکردسازی(-دورۀ نو شدن جهان)(مهر 1384:948،نقشی تعیینکننده دارد.
3-رپیهوین همچنین تجسم ایزد نباتی قربانیشونده است که اسطورۀ آن به شکلیفراگیر در اساطیر ایران و به ویژه داستان کیومرث و زادمرد او در قالب گیاه،زادمردگیاهی سیاوش در هیأت گیاه پرسیاووشان و نیز،اسطورۀ مرگ آرش در پی پرتاب تیر و اصابت تیر به درخت،دیده میشود.
hkirat av hkirat hsip ey-eratsog rad inarI e-naz e-taivoh & naragnahsoR:narheT.
ravvaZ:narheT E}&%02614JTZG026G% فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی س 8-ش 26-بهار 91 بازتاب اسطوره آفرینش آیین زروانی در داستان اکوان دیو دکتر علیرضا شعبانلو استادیار زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چکیده {IBداستان جنگ رستم با اکوان دیو،یکی از حماسههای بسیار رازناک و خردآشوب شاهنامهاست که فردوسی با آگاهی کامل از این امر،نخستین کسی است که کوشیده تا رمز و راز آن رابگشاید.
(مختاریان 1383:29-45) وی در ادامه مقاله با بررسی و تطبیق ویژگیهای ایزد"وایو"با ویژگیهایاکوان و تطبیق گرشاسب با رستم به این نتیجه میرسد که در داستان اکوان دیو،کیخسرو با آیین وایو و با افراسیاب،که به خاندان ستایشگر وایو تعلق دارد،رویارویی میکند و رستم نیز میتواند بازمانده کرساسپۀ اوستایی باشد،که در جبهۀکیخسرو قرار دارد و متون دوران میانه از تضاد میان کرساسپه و وای به روشنیسخن میگویند.
دیدگاه کویاجی و مختاریان نیز زیباهستند و شاید اکوان نماد یکی از جلوههای الهۀ باد باشد و رستم نیز برخی ازویژگیهای گرشاسپ،جد خود را بازتاباند،اما از یک سو با توجه به جهانبینیایرانیان باستان،که پس از این خواهد آمد،پیوند اکوان با اکومن بیشتر است وتطبیق آن با وای درست نیست."