ملخص الجهاز:
"راوندی در مقدمه فقه القرآن چرایی تألیف آن را این گونه بیان میکند: (آنچه مرا به تألیف این کتاب وا داشت،این بود که کسی از عالمان مسلمان گذشته و حال را نیافتم کتابی براساس فقه برآمده از کتاب خدا سامان داده باشد و هیچ عالمی اثری فراگیر و ویژه آیات فقهی قرآن کریم ننگاشته است؛اثری که همه آیات صریح فقهی قرآن،چه لفظی یا معنایی و چه ظاهری یا فحوایی را در برداشته باشد و در همان حال موضوع دیگری جز فقه قرآنی در آن نیامده باشد،هرچند در گذر روزگار آثاری بی شماره درباره فقه و تفسیر نگاشتهاند).
پارهای از نقاط قوت آن،چنان است که میآید:پایبندی درخور تحسین راوندی به ظهور آیات و روایات،تأکید عملی برتبیین حقایقی دینی،دلدادگی به آموزههای اهل بیت(ع) به مثابه مفسران واقعی قرآن کریم،همه سونگری در نسبت به طرح مباحث،دانش سرشار در حوزههای گوناگون اسلامی، گزیده و گویانویسی در بیشتر موارد،توجه ویژه به فقه مقارن، گزارش آرا و احتمالات،تعیین مصداق،موضوعشناسی،توجه به روایات،نگاه تاریخی و جریانشناختی و مسائلی از این دست که برخی از آنها نیز با تفصیل بیشتر گذشت،همه و همه،به مثابه چلچراغی برتارک این کتاب گرانسنگ میدرخشد.
3. استناد به سیاق:اردبیلی در برخی موارد با استناد به سیاق آیه به تبیین آن و یا استنباط حکم شرعی میپردازد برای نمونه ذیل آیه{/[إذا طلقتم النساء فطلقوهن لعدتهن]/}نگاشته است:سیاق آیه جویای این است که طلاق باید در زمانی ویژه انجام شود،وعده،واجب و شرط صحت طلاق است؛زیرا آیه در جایگاه آموزش طلاق میباشد،همچنین محقق به دنبال آیه {/[إن فی خلق السماوات و الأرض]/}آورده است:با استناد به این آیه همان گونه که از سیاقش نیز آشکار است،میتوان به جواز بحث از دانش طلاق حکم راند؛4."