ملخص الجهاز:
"این طرز تألیف که امروز تازگی ندارد،در آن روزگار بدیع مینموده و بنابر عقیدۀ دکتیر سیریل الگود،(الگود،تاریخ پزشکیایران،ص 256)ظاهرا همین روش در تألیف کتابهایی مانند تقویم البلدان ابو الفداء،1 و حتی تقویم الا بدان ابن جزله مورد اقتباسواقع شده است.
و چنانکه ذکر شد،احتمال دارد که مؤلف در پرداختن این اثر از کتاب تقویم الصحه ابن بطلان بغداید که خلاصهایاست در قواعد بهداشت به شیوۀ جدول نجومی،متأثر شده باشد؛و ابو الفدا،چنانکه خود گفته(ابو الفداء،تقویم البلدان،ترجمۀ عبد المحمد آیتی،تهران،1349 ش،ص 5)در تألیف و تدوین کتاب جغرافیایی خود،شیوۀ ابن جزله را پیش گرفتهو حتی آن را تقویم البلدان نامیده که با رکنی از نام آن همسانی دارد.
در این بین کسانی بودهاند که جانب انصاف را نگه داشتهاند و ضمن آثار خویش،یاید از نام و آثار او کرهاند؛از جملهسپهسالار علی بن عبد الله و محمد اشرف که به صراحت بر ترجمه بودن کار خود اشاره کردهاند؛اما برخی با وجود تقلیدنعل به نعل از کتاب ابن جزله،مانند حبیب الله تونی(ق 10)،صاحب شافی الاوجاع،هرگز نامی از وی نیاورده و اشارهایبه آثار وی نکرده و ادعای تألیف و ابداع نموده است.
چنانکه یاد شد،از متن عربی تقویم الا بدان ابن جزله نسخههایی در کتابخانههای ایران و جهان موجود است که بهبرخی از آنها اشاره میشود.
کتاب پس از پیشگفتار دکتر رسول جعفریان،رئیس کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی،با مقدمۀ بیست و پنج صفحهای بیگ باباپور دربارۀ ابن جزله،آثار و اندیشهها و تأثیرگذاری او در ایجاد طب مجدول بر آیندگان و تأثیرپذیریاو از ابو الفدا در تقویم البلدان در حوزه جغرافیایی مجدول و غیره بسط یافته و در نهایت مقلدین و پیروان ابن جزله را درایجاد آثار مجدول طبی را معرفی نموده است."