ملخص الجهاز:
"نمونههای خط سفیر در مؤلفههای صعودی نیز با خط ثلث و اقلام سته(ریحان و محقق) اشتراک دارد اما شاید حرکت کرشمهگونه دندانهها و ایجاد (به تصویر صفحه مراجعه شود)کرشمه تغییر مسیر حرکتهای حروف با اتصالات نازک و ظریف و نرمشدن در اجرا از ویژگیهای اختصاصی سفیر باشد.
خوشبختانه حسی که از دیدن آثار تازه و زنده او در بیننده شکل میگیرد، نشان میدهد آریامنش فعلا تجربههای نقاشیخط خود را در روی بوم و در تکنیک نقاشیخط واقعی و دستی به پیش میبرد و به جز یکی دو مورد نقاشیخط ماشینی یا دیجیتالی موردی از وی دیده نشده است.
اما این که آیا وادی تجربهاندوزی برای وی به پایانی رسیده و او در مرحلهی تولید اثر هنری شناسنامهداری است که بدون رقم بتواند مهر و نشانی او را در نظر بیننده تیزبین تداعی کند؛به نظر میرسد باید منتظر آن مرحله ماند تا زمان لازم فرا رسد وقتی که گردش و قلمگردانی آریامنش این توانایی را تجلی دهد از خاطر نبریم که مهمترین ویژگی در هنر،کار و خستگیناپذیری است که رامشدن قلم و آرامش یافتن رنگ را در چارچوب بوم متجلی خواهد ساخت.
بیشک در تلاش یک دهه آینده وی،سیر در افقهای تازه و دگرگونی در اندیشه و روش هنری او ارمغانی خواهد بود که در سایهسار مطالعه،مدام و کار پیگیر میتواند آثاری گرانقدر فراهم آورد و نام آریامنش را در کنار زبدگان نسل سوم نقاشیخط معاصر ایران ماندگار کند.
در دوری فعلی احمد آریامنش با دریافت دستمایهای سنت خوشنویسی از دالان نهتوی خط لایقرا کرشمه به گسترهی وسیع خط تلفیقی سفیر رسیده و در نهایت ذهن و ضمیر وی متوجه برداشتها و تصویرسازیهای مفهومی نقاشیخط در روی بوم شده است."