ملخص الجهاز:
"با توجه به اهمیت و ارزش پرسش و نقش کلیدی آن در جریان یادگیری و همچنین کارکردهای مختلف پرسش مانند:کسب اطلاعات،کنترل تعامل،ایجاد علاقه و کنجکاوی،تشخیص و تعیین نگرشها،احساسات و علایق طرف مقابل،به حداکثر رساندن فعالیت طرف مقابل،تشویق تفکر انتقادی و ارزیابی،تشویق اعضای گروه به ابراز نظر در مورد پاسخهای سایرین و جلب توجه اعضای گروه از طریق پرسشهای غیرمترقبه،نظامهای آموزشی باید بتوانند فراگیران را به مهارت پرسشگری مجهز نمایند(هارجی،1382).
برای این منظور محتوا باید به گونهای طراحی شود که موجب درک عمیق و نه درک سطحی از دانش شود؛به نحوی که فراگیران به تدریج بر اثر درگیری فعال با محتوا نیاز به حفظ کردن مطالب نداشته باشند و سطوح بالای تفکر آنها درگیر محتوا گردد.
در واقع در تعلیم و تربیت نوین،اعتقاد بر این است که فراگیرانی که از طریق یادگیری فعال به یادگیری میپردازند نه تنها بهتر فرا میگیرند،بلکه از یادگیری لذت بیشتری هم میبرند؛زیرا آنها به جای اینکه فقط شنونده باشند،فعالانه در جریان یادگیری مشارکت میکنند و خود را مسئول یادگیری خویش میدانند(گاردنر و جولر،2000)و این میسر نیست مگر به وسیلهی حاکمیت روشهای نوین تدریس در محیطهای آموزشی.
نکتهی حائز اهمیت در این ارتباط آن است که در فرآیند تدریس فقط تجارب و دیدگاههای علمی مدرس نیست که مؤثر واقع میشود، بلکه کل شخصیت اوست که در ایجاد شرایط یادگیری و تغییر و تحول فراگیران تأثیر میگذارد(بنت،2002).
این بدان دلیل است که هر چه ارتباط بین مدرس و فراگیران در فرآیند تدریس مطلوبتر باشد،فراگیران اعتماد به نفس بیشتری برای پرسش پیدا میکنند؛زیرا میدانند هر نظری از جانب آنها توسط مدرس پذیرفته میشود.
پینوشتها: (1)- Levy (2)- Gardner & Jewler (3)- Gillespie (4)- Bennett (5)- Wobbles"