خلاصة:
: معنای عصمت در لغت و اصطلاح، عوامل عصمت و ضرورت آن براساس آیات و روایات، موضوع این گفتار است. نویسنده به عصمت پیامبران : پرداخته و دیدگاههای محدثان و متکلمان را بررسی میکند. در باب عوامل عصمت، از علم و عقل، اطاعت خداوند، توفیق، طینت و روحالقدس یاد میکند.
ملخص الجهاز:
"این مطلب در کتب کلامی به صورتهای مختلف بیان شده است که به برخی از آنها اشاره میشود : مرحوم علامه حلی در مسئله هفتم از نبوت میگوید : و مذهب اول (در اینکه نبی واجب است که معصوم باشد) اصح است، وگرنه جایز است از او نقصان و زیاده به بعضی شرعیات و تحریف و تبدیل و کذب بر خدای تعالی.
(حلی، رساله سعدیه، ص 127) مرحوم طبرسی نوری در دلیل دوم عقلی وجوب عصمت انبیاء میگوید : اگر بعثت نماید شخص جایزالخطاء و السهو و من یجوز علیه الکذب و الافتراء را بهسوی عباد خود در تبلیغ احکام و اوامر و نواهی او، که همه آنها بهحسب حاق واقع نه از روی جزاف و گزاف است، بلکه همه آنها از روی مصالح و مفاسد و محسنات و مقبحات واقعیهاند، هرآینه لازم خواهد آمد در این صورت که حق سبحانه و تعالی ـ العیاذ بالله ـ اغراء نماید عباد خود را بهسوی قبایح و منکرات؛ چه آنکه جایز است بهحسب عقل که شخص غیرمعصوم جایز الخطاء و النسیان و الکذب و الافتراء اینکه سهو و خطا نماید در امر تبلیغ، چه در بعض و چه در کل فرد...
این حدیث نیز پیامبر اکرم 9 را معصوم خوانده است و از آنجا که هدف از اخذ و ابلاغ وحی، برای تمام انبیای الهی یکی است، همه آن رسولان از این عصمت برخوردارند."