خلاصة:
فناوری اطلاعات و به ویژه اینترنت به عنوان بخشی از زندگی روزمره دانش آموزان پذیرفته شده است و دسترسی به اینترنت به امری عادی در کلاسهای درس مبدل شده است. وب سایت نیز که یکی از ابزارهای مهم در اینترنت محسوب می گردد، نقش بسیار مهمی را در بهره گیری دانش آموزان از اینترنت دارد. در پژوهش حاضر سعی شد تا به بررسی وضعیت وب سایتهای مدارس ایران پرداخته شود. جامعه آماری این پژوهش را 122 وب سایت تشکیل می دهند و از سیاهه وارسی برای ارزیابی این وب سایتهای استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که: وب سایتهای مدارس ایران از 4 جنبه: مسئولیت و رویکرد ارایه اطلاعات، طراحی، محتوا، سازماندهی اطلاعات در سطح پایینی قرار دارند . همچنین نتایج آزمون پیرسون در خصوص معنادار بودن رابطه بین 4 بخش اصلی مورد بررسی نشان داد که تنها بین دو عامل سازماندهی و طراحی ظاهری رابطه وجود ندارد و در سایر موارد بین تمامی عوامل مورد بررسی رابطه وجود دارد. از سوی دیگر وضعیت وب سایتهای مدارس غیرانتفاعی از مدارس دولتی، بهتر بود. نتایج پژوهش نیز نشان داد که طراحی وب سایت برای مدارس باید مبتنی بر رشد شناختی، فیزیکی، اجتماعی و احساسی دانش آموزان باشد تا بتواند نیازهای آنان را برآورده سازد. همچنین در طراحی محیط رابط کاربر وب سایتهای مدارس از متخصصان علوم رایانه به همراه متخصصان علوم کتابداری و اطلاع رسانی و روانشناسی کودک استفاده گردد.
ملخص الجهاز:
"پرسشهای پژوهش این پژوهش با هدف دستیابی به تصویر جامعی از وضعیت وبسایتهای مدارس ایران از نظر معیارهای مورد بررسی،به دنبال پاسخ پرسشهای زیر است: 1-وضعیت وبسایتهای مدارس ایران از نظر مسئولیت وبسایت و رویکرد ارائه اطلاعات چگونه است؟ 2-طراحی ظاهری و محیط رابط وبسایتهای مدارس ایران چگونه میباشد؟ 3-محتوای وبسایتهای مدارس ایران به چه نحوی است؟ 4-نحوه سازماندهی وبسایتهای مدارس ایران به چه صورت است؟ 5-آیا بین معیارهای مطرح شده برای وبسایتهای مدارس ایران رابطه معناداری وجود دارد؟ 6-آیا نوع مدرسه(دولتی یا غیر انتفاعی)بر میزان رعایت معیارهای مورد بررسی وبسایتها تأثیری داشته است؟ پیشینه پژوهش این بخش،به مرور پژوهشها و مطالعات صورت گرفته در حوزه مورد پژوهش در خارج و داخل کشور اختصاص دارد و در پایان به جمعبندی و استنتاج از این مطالعات پرداخته میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) پرسش ششم:آیا بین معیارهای مطرح شده برای وبسایتهای مدارس ایران رابطه معناداری وجود دارد؟ نتایج همبستگی و رابطه 4 عامل مسئولیت وبسایت و رویکرد ارائه مطالب،طراحی ظاهری و محیط رابط کاربر،محتوای وبسایت،و نحوه سازماندهی اطلاعات به همراه مجموع این چهار عامل،در جدول 6 ارائه شده است.
همچنین وضعیت وبسایتهای مدارس از نظر مسئولیت وبسایت و رویکرد ارایه اطلاعات در قالب 10 معیار مورد بررسی قرار گرفت که مشخص گردید میانگین کلی رعایت این ده معیار برابر با 4/631 میباشد،یعنی کمتر از عدد 5 است(جدول 2)."