خلاصة:
کتابداری نوین در ایران از پیشینه ای نسبتا کوتاه برخوردار است که آن هم متاثر از آموزش کتابداری نوین در دانشگاهها از میانه دهه 1340 می باشد. طی پنج دهه گذشته، این رشته در سطح جهان و در قلمرو آموزش عالی، بویژه در تعامل با سایر رشته های علمی و نیز با ورود انواع فناوریهای نوین به عرصه کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی شاهد تحولات و تغییرات بسیار بوده است. این تحولات را می توان در تغییر ساختار برنامه های درسی، محتوای درسها، و گرایشهای پژوهشی بروشنی مشاهده کرد. از سوی دیگر، گسترش نیازهای جامعه به اطلاعات از یکسو و تقاضاهای نوین بازار کار از سوی دیگر، موجب آن شد که سرآمدان این رشته بتدریج در اندیشه بازنگری در نام آن و یافتن نامی باشند که بتواند نشان دهنده ماهیت و کارکردهای نوین آن در پاسخ به نیازها باشد. بسیاری از دانشکده های کتابداری در کشورهای پیشرو توانستند نام خود را تغییر دهند به گونه ای که از جذابیت کافی برای جذب دانشجو و نیز از مقبولیت لازم برای جامعه و بویژه بازار کار برخوردار باشد.
ملخص الجهاز:
"سخن سردبیر1 تغییر نام رشته کتابداری و اطلاعرسانی رحمت الله فتاحی کتابداری نوین در ایران از پیشینهای نسبتا کوتاه برخوردار است که آن هم متاثر از آموزش کتابداری نوین در دانشگاهها از میانه دهه 1340 میباشد.
از سوی دیگر،برخی از اعضای هیئت علمی نیز با انجام پژوهشهایی در این زمینه توانستند پیش زمینههای لازم برای مطرح کردن ضرورت تغییر نام را،با وجود برخی محافظهکاریها،ایجاد کنند.
اکنون که به نظر میرسد شرایط کلی در جامعه کتابداری و اطلاعرسانی و نیز در وزارت علوم برای تغییر نام فراهم شده است ضرورت دارد تا برای این تغییر آماده شد.
بایسته است اعضای هیئت علمی،دانشجویان و کتابداران شاغل در این زمینه پویا شده و به لحاظ برنامههای درسی و محتوا درسها، تعامل با سایر رشتههای مرتبط با حرفه،مسئلهیابی برای پایاننامهها،همایشهای تخصصی،تالیف کتاب های مورد نیاز،راهاندازی مجلهای جدید و یا بازنگری در خطمشی مجلههای موجود،انتشار مقالههای تخصصی،و نهایتا فعالیتهای حرفهای و علمی در قالب انجمنهای کتابداری آماده شوند."