خلاصة:
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی عملکرد حافظه فعال در دانشجویان با علایم افسردگی بالا و عادی بود. روش: نمونه مورد بررسی 82 نفر ( 41 نفر با نمرات افسردگی بالا و 41 نفر عادی ) دانشجوی دختر دانشگاه تربیت معلم تهران (پردیس کرج) بودند که گروه افسرده با شیوه غربالگری و گروه عادی بهصورت تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور اندازهگیری افسردگی آزمودنیها از سیاهه افسردگی بک (BDI) و مصاحبه بالینی و برای ارزیابی ظرفیت حافظه فعال از نمایه حافظه فعال (WMI) بهره گرفته شد. در تجزیه و تحلیل دادهها، از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها : بین افسردگی و ظرفیت حافظه فعال ارتباط معکوس معنیدار وجود داشت؛ بین دو گروه افسرده و عادی در ظرفیت حافظه فعال تفاوت معنیدار وجود داشت، بهنحوی که عملکرد گروه افسرده در تمام زیرمقیاسهای حافظه فعال پایینتر از گروه عادی بود. نتیجهگیری: پاسخدهی کند و حساسیت نسبت به پیچیدگی تکلیف از مشکلات بارز افراد افسرده در تکالیف حافظه فعال است.
ملخص الجهاز:
"رمضانی*،علیرضا مرادی1،عبد الجواد احمدی2 چکیده {IBمقدمه:هدف این پژوهش بررسی عملکرد حافظه فعال در دانشجویان باعلایم افسردگی بالا و عادی بود.
روش:نمونه مورد بررسی 82 نفر(41 نفر با نمرات افسردگی بالا و 41 نفرعادی)دانشجوی دختر دانشگاه تربیت معلم تهران(پردیس کرج)بودند کهگروه افسرده با شیوه غربالگری و گروه عادی بهصورت تصادفی انتخابشدند.
کاستاندا و همکاران[11]نیز با مرور مطالعات مربوط به تاثیرافسردگی بر کارکردهای شناختی به این نتیجه رسیدند کهکارکردهای اجرایی به ویژه عملکرد حافظه فعال در هر دو بخشکلامی و دیداری در بیماران افسرده با مشکل مواجه میگردد.
بنابراین اینپژوهش به بررسی دو پرسش عمده پرداخت؛نخست اینکه آیابین افسردگی و ظرفیت حافظه فعال در دانشجویان ایرانیارتباطی وجود دارد یا خیر و دوم اینکه،آیا تفاوتی بین کارکردحافظه فعال دانشجویان با نمرات افسردگی بالا و عادی وجوددارد؟ روش پژوهش حاضر از نظر ماهیت دادههای جمعآوری شده از مطالعاتکمی،از حیث هدف جز مطالعات بنیادی و از نظر شیوه،مطالعهایپسرویدادی است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج بررسی ارتباط ظرفیت حافظه فعال و افسردگی در جدول 2ارایه شده است.
در این پژوهش نتیجه همبستگی نمرات افسردگی و حافظهفعال،همسو با پژوهشهای فوق الذکر نشانگر ارتباط معکوسافسردگی و ظرفیت حافظه فعال است.
براساس نتیجه تحلیل واریانسچندمتغیری،عملکرد دو گروه در تمام خردهمقیاسهای حافظهفعال متفاوت است؛به این ترتیب که عملکرد دانشجویان بانمرات افسردگی بالا هم در بخش شنیداری-کلامی و هم دربخش دیداری-فضایی حافظه فعال نسبت به دانشجویان عادیضعیفتر است.
sredrosid lanoitome dna ygolohcysp evitingoc .
redrosid lanoitome dna .
yticificeps yromem -atem a:tset yromem lacihpargoibotua eht fo esu eht dna .
lohcysp cos srep gnikrow dna ytivisserpxe lanitome."