خلاصة:
در این مقاله شاخصهای ارزیابی کیفیت سود سه مطالعه گذشته (لوز و دیگران (2003)، بارتن و سیمکو(2002) و پنمن(2001)) در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با یکدیگر مقایسه می شود. برای این کار 96 شرکت از میان شرکتهای پذیرفته شده در بورس در طی سالهای 1377-1383 انتخاب شدند. نتایج مقایسه در سطح هر شرکت نشان می دهد که تنها 20 مورد از کل شرکتهای انتخابی حائز شرایط (کیفیت قوی یا ضعیف) شده اند. با بررسی نتایج در سطح شرکتها و برحسب نوع صنعت نمی توان گفت که این شاخصها یکدیگر را به گونه معنی داری تایید می کنند. نتایج آزمون کای دو نیز این موضوع را تایید می کند. از این رو استفاده از سایر شاخصها برای ارزیابی کیفیت سود شرکتها ضروری به نظر می رسد.
ملخص الجهاز:
"از دیدگاه عبدالغنی 4 (2005) انگیزههای مدیریت ناشی از موارد زیر است: رساندن نتایج واقعی به براورد تحلیلگران پیش گیری از تخلف از شرایط قراردادهای اعتباری و کاهش هزینههای سیاسی arnings management- -Schipper & Vincent -Hicks -Abdelghany هموارسازی برای انعکاس روند بلندمدت رو به بهبود عملکرد دستیابی به شرایط طرحهای پاداش دهی مدیریت تغییرات فرارو ارزیابی کیفیت سود نیازمند تمایز سود به جریانهای نقدی و ارقام تعهدی است.
در جدول شماره 1 خلاصه این معیارها نشان داده شده است: فرضیات تحقیق در این تحقیق فرضیات زیر مورد بررسی قرار گرفته است: فرضیه 1: معیارهای ارزیابی کیفیت سود یکدیگر را تأیید میکنند.
جدول شماره 2 –آماره توصیفی متغیرهای تحقیق(ارقام به میلیون ریال) در سطح تمام شرکتها میانگین انحراف معیار جریان وجه نقد فعالیتهای عملیاتی 100045 537952 خالص داراییهای عملیاتی 496455 2401910 فروش 565015 3035740 سود عملیاتی 91037 444827 سود خالص 210377 596784 در ادامه شاخصهای سهگانه ارزیابی کیفیت سود محاسبه شده است.
آن گاه به ترتیب شاخصها این طبقهبندی لحاظ شده است: شاخص لوز و دیگران، اگر عدد به دست آمده 1 و 2 باشد، یعنی نسبت کمتر از نصف باشد، کیفیت سود آن شرکت کم (L) در نظر گرفته میشود.
جدول 6-نتایج آزمون کای دو شرح آماره درجه آزادی سطح معنی داری کای دو 304/22 18 219/0 نتیجه گیری هدف این مقاله مقایسه شاخصهای ارزیابی کیفیت سود با یکدیگر به منظور امکان سنجی استفاده از آنها هنگام تصمیم گیری توسط استفادهکنندگان بوده است."