خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و جو روانی-اجتماعی کلاس با ناسازگاری دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان شهر اهواز می باشد. آزمودنی ها در این پژوهش 380 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسش نامه های عملکرد خانواده (FAD)، مقیاس کلاس من (MSI) و پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی (AISS) استفاه شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته ها نشان داد که بین عملکرد خانواده و جو روانی-اجتماعی کلاس با ناسازگاری کلی، و ناسازگاری عاطفی، آموزشی و اجتماعی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. به طور کلی، ترکیب عملکرد خانواده و جو روانی-اجتماعی کلاس پیش بینی کننده معناداری برای ناسازگاری دانش آموزان پایه اول در جمعیت مورد مطالعه بودند.