خلاصة:
پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه خودپنداره، تیپ شخصیتی و آرزوهای شغلی دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرکرد می پردازد. از مدارس پیش دانشگاهی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، 200 نفر به نسبت جمعیت در سه رشته نظری: علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی - فیزیک انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش آزمون خودپنداره راجرز و آزمون رغبت سنج تحصیلی - شغلی بودند. داده ها از طریق آزمونهای آماری مجذور خی، t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه قرار گرفتند در بررسی فرضیه اول پژوهش که ارتباط سطوح همخوانی بین تیپ شخصیتیی و نوع آرزوهای شغلی زمان گذشته و حال دانش آموزان پیش دانشگاهی را مطرح می ساخت، نتایج مجذور خی نشان داد که ارتباط سطوح همخوانی برای زمان حال در سطح 0.05 جز در تیپ های قراردادی، واقع گرا و متهور معنادار بوده است. اما در مورد آرزوهای زمان گذشته، ارتباط معنادار را در تمام تیپها نشان داد ((P<0.05. یافته های دیگر حاکی از تفاوت فراوانی تیپ های شخصیتی در دو جنس بود که در پسران بیشتر تیپ جستجوگر بعد متهورو در دختران بیشتر تیپ اجتماعی بعد جستجوگر بودند. همچنین نتایج بررسی فرضیات سوم و چهارم نشان داد که میانگین نمرات خودپنداره در دو جنس متفاوت است، اما میزان نمرات خودپنداره در رشته های مختلف تحصیلی تفاوتی نداشت.