خلاصة:
آموزش دانش و مهارتهای لازم برای اداره مدارس و مراکزآموزشی نیازی اساسی در
نظامها ی آموزشی است. علیرغم نقش بی بدیل مدیریت آموزشی در تحّقق یافتز اهداف
نظام آموزشی, دستگاه آموزش و پرورش فاقد سازوکار معینی برای نربیت, نامین,
جانشینسازی و به کارگیری نیروی انسانی ذر پست مدیریت واحدها ی آموزشی است.
حضور دانشجویان در واحدها ی آموزشی فرصتی است برای شناحت مسائل آموزشی و
پرورشی مدارس و کسب مهارتهای مدیریت آموزشی است. چنین شرایطی از طریق تلفیی
مبانی نظری داش مدیریت و علوم نربیتی با جنبههای عینی مدارس و واحدهای آموزسی
تحت نام کارورزی در واحدها ی آموزشی؛ امکانپذیراست.
پژوهش حاضر با استفاده از روش نخلی لمحنوا انجام شده است. جامعا آماری پژوهش را
مدیران واحدهای آموزشی دولنی هر سه دور ابتدایی» راهنمایی تحصیلی و منوسطه مناطی
نوزدهگانه آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل دادهاند. چهل گزارش کارورزی دانشجویان
رشته علوم تربیتی, گرایش مدیریت .ی بزنامهریزی آموزشی داسشکده روالشناسی و علوم
تربینی دانشگاه علامه طباطبایی, حجم نمونه این مطالعه را تشکیل داده است.
ننایج بررسی محتوای گزازشها ی کازورزیدانشجویان در مدارس و واحدهای آموزشی
مورد مطالعه, حاکی از ضرورت ایجاد فرصتهایی برای مشاهده و کسب تجریه در محیط
واقع ی آموزش و پرورش است.از سویی هم تعامل دانشجویان رشتههای علوم تربیسی با
گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزشی با شرایط عیضی مدارس موجب تفییر ادراک و
نگرش و شنانحت بیش رآنان نسبت به این رشته شده است. یکی از یافنههای قابل توجه در
این مطالعه تهوق کارکردهای مدیریتی ب رکارکردهای رهبر ی آموزشی در مدارس مورد
مطالعه است. در پایان مقاله به منظو رکاهش مسشکلات موجود بر سر راه برناسه عملی
نربیت مدیران آموزشی, پیشنهادهایی ارائه شده است.