خلاصة:
هدف این پژوهش ممایسه سه روش مطالعه یک نوپنی؛ مکررخوانی تراکمی و مکررخوانی
نوزیعی بر میزان یادآوری دانش آموزان در دو آزمونی که اجرا میشوند بود. به همین
۷۲ نفر از دانش آموزان"سال سوم راهنمایی تحصیلی شهرستان بهار در تیمسال دوم
سال تحصیلی ۱۳۸۹-۸۷ابه شیوه نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. برای کنترل
بیشتر بر شرایط آزمایش, شرکت کنندگان بر اساس میانگین تحصیلی دو نیمسال گذشته
همتا شدند» سپس به صورت تصادقی و بنا بر ثرکیب عاملی دو متغیر مستفل؛ نوع
مطالعه(در سه سطح) و زمان"برگزاز ی آزمون.(در دو سطح) در شش گروه ۱۲ نفری قرار
گرفتند. پس از مطالعه من مورد نر از شرکتکنندگان آزمون یادآوری که به صورت
کوتاه پاسخ به عمل آمد. فرضیههای پژوهش عبارت بودند از ۱. د و گروهی که متن را
مکرر خوانی میکنند» نتایج بهتری نسبت به گروه کنترل که تنها یک بار متن مطالعه
میکند, کسب میکنند. ۲. گروهی که تحت مکررخوانی نوزیعی قرار میگیرند» نتایج بهتری
نسبت به گروهی که به صورت تراکمی مطالعه نمودهاند. میگیرند.۳. نتایج ی که گروهها در
آزمون بلافاصله اجرا شده کسب میکنند, بهتر از نتایج به دست آمده ا زآزمونی است که با
تاخیر دو روزه اجرا/ میشود. پس از تجزیه و تحلیل دادهها هر سه بالا تایید شد.
علاوه بر این نتایج نشان داد در آزمونی که بلافاصله اجرا شده بود گروهی به صورت تراکمی مطاله کرده بودند عملکرد بهتری داشتند اما در آزمونی که با تاخیر دو روزه اجرا شده بود گروهی که مکرر خوانی توزیعی کرده بودند نتیجه بهتری گرفتند.