خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه ی بین ذهنیت فلسفی و روش تدریس دبیران مدارس متوسطه ی شهر اصفهان است. روش انجام این پژوهش توصیفی- همبستگی است. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسش نامه ی محقق ساخته ذهنیت فلسفی و روش تدریس استفاده شد. نمونه ی آماری مشتمل بر 90 نفر از دبـیران و 300 نـفر از دانش آموزان مـدارس متوسطه ی شـهر اصـفهان در سال 87- 1386 بود که از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار SPSS انجام پذیرفت. نتایج نشان داد بین ذهنیت فلسفی و ابعاد آن شامل جامعیت، تعمق و انعطاف پذیری با روش تدریس دبیران همبستگی معناداری وجود دارد. هم چنین بین ذهنیت فلسفی و روش تدریس دبیران بر اساس متغیرهای جنسیت، رشته ی تحصیلی، مدرک تحصیلی و سابقه ی خدمت نیز همبستگی معناداری مشاهده شد.
ملخص الجهاز:
"التونلی5(2006)نیز باور (1)- lipman (2)- teaching method (3)- searson & dunn (4)- kennedy (5)- alton lee دارد:«تدریس،فرآیند پیچیده و از قبل طراحی شدهای است که توسط مربی اجرا میشود و هدف از آن درگیر نمودن متربی با مطالب آموختنی است»(ص 613).
از معروفترین روشهای تدریس فعال میتوان به روش حل مسأله7،اکتشافی8،بحث (1)- kauchak & eggen (2)- jacobsen & et al (3)- active teaching method (4)- mckinney (5)- sugrue & day (6)- learning by activity (7)- problem solving (8)- discovery گروهی1،گردش علمی2و ایفای نقش3اشاره کرد(میرزا بیگی،1380،ص 222).
اگر هدف اساسی تعلیم و تربیت پرورش انسانهایی مستقل،خلاق،صاحباندیشه،دارای تفکر انتقادی8و استدلال عقلانی (1)- out-of-classroom learning (2)- kiseil (3)- real life (4)- faulker & baggett (5)- teacher center approaches (6)- new roles (7)- sogunro (8)- critical thinking باشد،با استفاده از روشهایی که روحیهی انفعالپذیری و تسلیم شدن را در فراگیران پرورش میدهد،نمیتوان به نتیجهی مطلوب دست یافت(فتحی واجارگاه،1381،ص 153).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 7 نشان میدهد ارتباط بین ذهنیت فلسفی دبیران در بعد تعمق با روش تدریس دبیران در سطح 0/05< p معنادار و براساس ضریب تعیین 35 درصد است.
نتایج پژوهش میر محمد میگونی(1385)نشان داد که بین بعد انعطافپذیری مدیران و رضایت شغلی دبیران با ضریب همبستگی(0/182- r )رابطهی معناداری وجود دارد.
نتایج نشان میدهد بین بعد انعطافپذیری ذهنیت فلسفی و روش تدریس دبیران مدارس متوسطهی شهر اصفهان رابطهی معناداری وجود دارد؛ولی این میزان رابطه در مقایسه با ابعاد جامعیت و تعمق در سطح پایینتری است."