خلاصة:
هدف کلی از انجام تحقیق حاضر بررسی رابطهی ادراک دانشجویان از تکمیل پرسشنامهی ارزشیابی استادان با ارزیابی آنان از کیفیت برنامهی درسی و عملکرد استادان و کارکنان است. ضمن آن که به مقایسهی ارزیابی آنان از تکمیل پرسشنامهی ارزشیابی و برنامهی درسی و عملکرد استادان و کارکنان پرداخته است. بدین منظور با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهیی از بین دانشجویان ترمهای 5 و 7، تعداد 179 نفر انتخاب شده و پرسشنامهی ادراک دانشجو از تکمیل پرسشنامهی ارزشیابی (2002) و پرسشنامهی برنامهی درسی مدیریت ورزش دانشگاه فلوریدا (2004) (که توسط خود محقق روایی و پایایی آن محاسبه شده بود) بین آنان توزیع گردید. با استفاده از نرمافزار Spss، دادهها وارد شده و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که: 1- بیشترین درصد نارضایتی دانشجویان از کیفیت عملکرد کارکنان، و بالاترین درصد رضایت، متعلق به کیفیت برنامهی درسی بود. 2- رابطهی مثبت و معناداری بین رضایت دانشجویان از تکمیل پرسشنامهی ارزشیابی استاد و ارزیابی آنان از کیفیت برنامهی درسی، عملکرد استادان و کارکنان وجود دارد. 3- بین رضایت دانشجویان زن و مرد از تکمیل پرسشنامهی ارزشیابی، تفاوت معناداری وجود دارد. 4- بین ارزیابی دانشجویان زن و مرد از کیفیت برنامهی درسی، عملکرد استادان و کارکنان، تفاوت معناداری وجود ندارد. 5- بین ارزیابی دانشجویان گرایشهای مختلف از کیفیت برنامهی درسی، تفاوت معناداری وجود دارد. 6- بین ارزیابی دانشجویان گرایشهای مختلف از کیفیت عملکرد استادان، تفاوت معناداری وجود دارد. 7- بین ارزیابی دانشجویان گرایشهای مختلف از کیفیّت عملکرد کارکنان، تفاوت معناداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
2- رابطهی مثبت و معناداری بین رضایت دانشجویان از تکمیل پرسشنامهی ارزشیابی استاد و ارزیابی آنان از کیفیت برنامهی درسی، عملکرد استادان و کارکنان وجود دارد.
پرسشهای اساسی در مورد قضاوتهای دانشجویان آن است، که آیا دانشجویان برای قضاوت در مورد کیفیت آموزش مجهز شدهاند؟ - Seldin - Student Evaluation of teaching - Aleamoni - Centra - Doyle - Marsh & Dunkin - Theall & Franklin - Abrami - Abrami, Apollonia & Cohen - Stone یا خیر؟ و آیا دانشجویان ترمهای اول و دوم توانایی و قابلیت نمرهدهی به استادانشان را دارند؟ آیا دانشجویانی که عملکردی ضعیف دارند، میتوانند به طور عینی در مورد استادانشان قضاوت نمایند؟ (لکترک 1 ، 1990).
تحقیقهای متعدد -که برای بررسی رابطهی محیط تحصیلی و عملکرد تحصیلی - Lechtreck - Cashin - Trout - Oray & Ryan - Wilson - Hewett - Mckeachie - Shapiro دانشجویان و رضایت آنها از دوره و برنامههای درسی انجام شدهاند- بیانگر آن هستند که طی دورهی تحصیل، رویکردهای یادگیری دانشجویان و درک آنها از برنامهی درسی تغییر میکند.
با توجه به موارد بالا و تحقیقهای انجام شده در حیطههای مختلف رضایت و موفقیت دانشجو با توجه به برنامهی درسی، عملکرد استادان و کارکنان، تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطهی ادراک دانشجویان دانشکدهی علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز از تکمیل پرسشنامهی ارزشیابی استادان با ارزیابی آنان از کیفیت برنامهی درسی، عملکرد استادان و کارکنان بود.
2 - Trigwell & Prosser - Cliff - Zeegers - Sheppard & Gilbert - Aldridge, Fraser,Taylor & Chi Chen Chung - بررسی رابطهی بین رضایت دانشجویان از تکمیل پرسشنامهی ارزشیابی استادان با ارزیابی آنان از کیفیت برنامهی درسی، عملکرد استادان و کارکنان.