ملخص الجهاز:
با توجه به یافتههای پژوهشی و اهداف یادشده،این پژوهش در پی آن است که بهپرسشهای تحقیقی زیر پاسخ دهد: امتحاناتی که در سال سوم نظام جدید آموزش متوسطه و پیشدانشگاهی اجرا میشوند،تا چه اندازه به تحقق هدفهای مطرح شده کمک میکنند؟ آزمونهای به کار گرفته شده تا چه اندازه آموختههای دانشآموزان را براساس اصولصحیح ارزشیابی مورد سنجش قرار میدهند؟ نقاط قوت و ضعف ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان کداماند؟ با توجه به نظر متخصصان و معلمان،چگونه میتوان مشکلات و نارساییهای موجود رابرطرف کرد و در جهت بهینه سازی شیوههای امتحان اقدام نمود؟ اهمیت و ضرورت مسأله آموزش و پرورش فرایندی است که به منظور ایجاد تغییر در رفتار،افکار،نگرشها،اعتقادها و مهارتهای دانشآموزان براساس اهداف آموزشی و پرورشی انجام میگیرد.
سؤالهای پژوهش 1-در شیوههای ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان سال سوم نظام جدید آموزشمتوسطه و دورۀ پیشدانشگاهی در مقایسه با نظام قدیم چه نوآوریهایی وجود دارد؟ 2-روشهای رایج ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان در این نظام تا چه اندازه بهتحقق اهداف مطرح شده کمک میکنند و جنبههای مثبت و منفی آنها کداماند؟ 3-به هظر متخصصان و دستاندرکاران آموزش و پرورش برای بهینه سازی و تحققاهداف شیوههای ارزشیابی در نظام جدید آموزش متوسطه و پیشدانشگاهی چهروشهایی را میتوان به کار بست؟ 4-در تدوین آزمونهای اجرا شده تا چه اندازه اصول آزمون سازی رعایت شدهاست؟ 5-محتوای آزمونهایی(سؤالهای امتحانی)که در این دورهها به کار میروند،تا چهانازه با اهداف مهم آموزشی رابطه دارد و از روایی محتوایی برخوردار است؟ 6-آزمونهای اجرا شده تا چه اندازه از اعتبار(پایایی)برخور دارند؟ 7-بین نتایج امتحانات مرحلهای(5نمره کلاسی)،نمرۀ امتحانی و نمرۀ آزمونورودی پیشدانشگاهی تا چه اندازه رابطه وجود دارد؟ 8-آزمونها تا چه اندازه از روایی ملاکی برخور دارند؟ روش اجرای پژوهش در این پژوهش،روش تحقیق توصیفی ایت که بخشی از آن از طریق تحلیل محتوا وبخش دیگر از طریق زمینهیابی پیمایشی مورد مطالعه قرار گرفته است.