خلاصة:
این گزارش با تبیین کلی انواع صندوق های بیمه اجتماعی و نقش مأموریت سرمایه گذاری ها در این ارتباط آغاز می شود. آنگاه طرح های پرداخت مستمری در دو قالب کلی (طرح پرداخت مستمری مبتنی بر حق بیمه معین و طرح پرداخت مستمری با مزایای تعریف شده) به اجمال مورد اشاره قرار می گیرند.سپس چهارچوب های قانونی موجود و مرتبط با امر سرمایه گذاری و ساختار مدیریتی ذخایر سازمان تأمین اجتماعی تبیین می گردد. در این بخش از مقاله، تأکید می شود که با تمام تحولات صورت گرفته در ساختار تشکیلاتی سرمایه گذاری و تمرکز فعالیت های مربوط در حوزه معاونت اقتصادی و برنامه ریزی، به علت ساختار مدیریتی شرکت های تحت پوشش ، سرعت و دقت در تصمیم گیری در حوزه سرمایه گذاری با محدودیت مواجه شده است.در ادامه، عملکرد سرمایه گذاری ها در قالب مصارف و منافع، بررسی و نرخ بازدهی سرمایه گذاری ها ارزیابی می شود. گفتنی است که در این بخش از مقاله، شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی و بانک رفاه با توجه به اهمیت کارکردی و عملکردی، مورد توجه خاص قرار می گیرند. در همین راستا، نخست با تأمل در اعتبارات مصوب در بودجه های سالیانه، میزان مصارف سرمایه گذاری به تفکیک سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم بررسی می شود.مؤلف معتقد است اگرچه در فرایند زمان، توجه به موضوع سرمایه گذاری ها به گونه ای افزایش یافته که به عنوان وجه پراهمیت سازمان مطرح شده. اما در حیطه عملکردی، نیاز به بازبینی مناسبات و نحوه سازماندهی، سیاستگذاری و نظارت بر آن به خوبی مشهود است. افزون بر این، نرخ تورم و بازدهی سرمایه گذاری های سازمانی، طی سال های 1368 تا 1381 نشان از آسیب پذیری سرمایه ها دارد.این مقاله، محدودیت های بیرونی، نظیر اجبار به گرفتن شرکت های دولتی به جای مطالبات و محدودیت های بازار سرمایه را از جمله عواملی برمی شمارد که ضمن تحت الشعاع قراردادن بازدهی سرمایه گذاری ها، مدیریت ذخایر را نیز برای تصمیم گیری و سیاستگذاری با پیچیدگی مضاعف روبه رو می کنند.مقاله پس از بیان نتیجه گیری، با طرح برخی پیشنهادها خاتمه می یابد.
ملخص الجهاز:
"در پی آن بررسی عملکرد سرمایهگذاریها در قالب مصارف و منابع و تبیین نرخ بازدهی سرمایهگذاریها خواهد آمد (گفتنی است که در این قسمت شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی و بانک رفاه با توجه به اهمیت کارکردی و عملکردی مورد توجه خاص قرار میگیرند).
dednuf laitrap o} &%01528JETG015G% سازمان تأمین اجتماعی از نظر رویکرد به پرداخت مستمریها بر مبنای طرح پرداخت مستمری یا مزایای تعریفشده پایهگذاری شده است و با توجه به نرخ حق بیمه ثابت-که برای 30 سال طراحی شده است-یک صندوق مبتنی بر ذخیرهگذاری محسوب میشود.
با تمامی تحولات صورتگرفته در ساختار تشکیلاتی سرمایهگذاری و تمرکز فعالیتهای مربوط در حوزۀ معاونت اقتصادی و برنامهریزی،بهعلت ساختار مدیریتی شرکتهای تحت پوشش(دوازده شرکت اصلی)که بهطور مستقیم زیر نظر مدیرعامل سازمان و اعضای هیئت مدیره فعالیت میکنند،و در کنار آن استمرار برخی تصمیمگیریها در زمینۀ سرمایهگذاری در حوزۀ معاونت اداری و مالی (که در واقع استمرار سنت بدون توجیه مناسب از نظر عملکردی است)،سرعت و دقت در تصمیمگیری در حوزۀ سرمایهگذاری با محدودیت مواجه شده است.
اما در مورد عملکرد سرمایهگذاریها،ضروری است توجه شود که قبل از انقلاب با توجه به&%01529JETG015G% مادۀ 53 قانون تأمین اجتماعی که سازمان را ملزم کرده بود کلیۀ وجوه خود را در بانک رفاه متمرکز کند و شورای عالی پول و اعتبار نیز هرگونه سرمایهگذاری سازمان در بخشهای دیگر را منع کرده بود،میزان نرخ بازدهی و تحرک در سرمایهگذاریها جهت کسب بازدهی بیشتر از امکان مناسبی جهت رشد برخوردار نبود."