ملخص الجهاز:
"( 3 ) شاهد دیگر، دسته ای از روایات است که حج را نوعی بیعت با رهبران و حاکمان الهی مطرح کرده است; چنان که امام باقر (علیه السلام) در این زمینه فرمود: «مردم مأمور شدهاند که دور این سنگها طواف کنند و آنگاه نزد ما بیایند و پایداری خود را نسبت به اطاعت و رهبری ما اعلام و امکانات و قدرتشان را برای یاری اهداف ما عرضه کنند; «إنما أمر الناس أن یأتوا هذه الاحجار فیطوفوا بها ثم یأتونا فیخبرونا بولایتهم ویعرضوا علینا نصرهم» از جمله «و یعرضوا علینا نصرهم» برداشت میشود که حج یکی از شؤون حکومت اسلامی است وگرنه «عرضه کردن نصرت» چه معنایی خواهد داشت و از تعبیر کردن «کعبه» به «سنگ» استفاده میشود که کعبه بدون «ولایت» سنگی بیش نیست و طواف پیرامون آن، مانند طواف پیرامون سنگ است.
اطلاق جهاد بر حج نوعی وجه اشتراک میان آن دو را میطلبد تا نام «جهاد» بر «حج» اطلاق کرد; چنان که همراه ساختن آیات حج و جهاد( 2 ) در سوره مبارکه حج، به ما میفهماند که میان حج و جهاد، رابطه ای خاص وجود دارد و آن این که سرزمین حج بهترین مکان برای تجمع متفکران اسلامی است که موقف سیاسی و دفاعی خود را به بحث بگذارند و از نیروهای پراکنده، صف واحدی تشکیل دهند و از طریق انجام صحیح حج، آمادگی های لازم را کسب کنند و مانند سربازی که در میدان آموزش، تعلیم دیده، خود را در مقابله با دشمنان اسلام آماده سازند; از این رو، پیامبر گرامی اسلام در روایات متعدد مجاهد و حاج را کنار هم قرار داده و برای آن دو، یک حکم نموده است; «مجاهد در راه خدا و حاجی و معتمر، میهمانان خدایند که اگر دعا کنند، دعایشان به اجابت میرسد."