خلاصة:
هدف: هدف اصلی این پژوهش کشف محتوای موضوعی کتاب های منتشر شده و مقالات کتابداری و اطلاع رسانی در ایران در سال 1390 است. روش پژوهش: این پژوهش به روش کتاب سنجی و تحلیل محتوا بر روی کلیه کتب تخصصی و مقالات نشریات کتابداری و اطلاع رسانی با درجه علمی- پژوهشی منتشره در سال 1390، شامل 78 کتاب منتشر شده و 247 مقاله به چاپ رسیده، انجام گرفت. گردآوری اطلاعات از طریق کتاب شناسی ملی ایران، بانک اطلاعاتی خانه کتاب ایران، بانک اطلاعات نشریات کشور، فهرست انتشارات ناشران مختلف انجام گرفته و تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار Spss صورت پذیرفته است. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل آماری داده های پژوهش نشان داد، بیشترین پوشش موضوعی کتب به مقوله کتابداری و اطلاعرسانی مربوط بوده و در نشریات به فناوری اطلاعات و ارتباطات اختصاص دارد. نتیجه گیری: نتایج همچنین نشان می دهند 69 درصد کتاب ها و 62 درصد مقالات نشریات را متخصصان مرد و مابقی حاصل تلاش فرهیختگان زن در این رشته است. همچنین میان مقالات و کتب تالیفی و ترجمه ای از نظر کمی تفاوت معنی داری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
پیشینه ی پژوهش یوسفی (١٣٧٩) با هدف تعیین میزان پراکندگی و گرایش موضوعی مقالات فارسی منتشر شده در رشته ی کتابداری و اطلاع رسانی ، با استفاده از روش تحلیل محتوی به بررسی ١٧٧٧ عنوان مقاله ی فارسی منتشر شده ، طی سال های ١٣٧٧-١٣٧٥ پرداخته است .
Library and Information Science research areas: A content analysis of articles from the top 10 journals 2007–2008.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشانگر این مطلب است که میان جنسیت و انجام مراحل شش گانه مدل کولثاو، در دانشجویان زن و مرد دوره ی کارشناسی رشته های فنی- مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول اختلاف معناداری وجود دارد، این اختلاف نشان می دهد که مردان دانشجو هنگام جستجوی اطلاعات در اینترنت مراحل دوّم ، چهارم ، و ششم مدل کولثاو را بیشتر از زنان تجربه می کنند.
4- Ellis 5 -Cox 6 - Hall 7 - Wilson 8- Information-seeking Kuhlthau 9- Initiation 10 -Selection 11 -Exploration مسئله ی اصلی پژوهش حاضر این است که در وضعیت کنونی کتابداران هیچ شناختی از رفتارهای اطلاعاتی دانشجویان هنگام جستجوی اطلاعات از اینترنت ندارند.
آنچه از جمع بندی پیشینه های مطالعه شده حاصل می شود می تواند بیانگر چند نکته اساسی باشد: در تحقیقات جداگانه ای که توسط بردیک (١٩٩٥)، فریل (١٩٩٥)، ویت مایر(٢٠٠٣) انجام گرفت مشخص شد که دانشجویان هنگام جستجوی اطلاعات ، مراحل انتخاب ، تدوین ، گردآوری و ارائه را از مدل کولثاو طی می کردند، اما در پژوهش بیگدلی، فرج پهلو و قاضی زاده (١٣٩٠) دانشجویان مورد نظر آنان مرحله آغاز کار و تدوین را بیشتر از سایر مراحل طی می کنند.