خلاصة:
این پژوهش در پی بررسی رابطه ی فلسفه ی تربیتی مدیران با سبک رهبری آنان است و پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی می باشد. نمونه ی آماری پژوهش 118 نفر از مدیران مدارس راهنمایی غرب استان مازندران بودند که به روش طبقه ای نسبی انتخاب شدند. برای گرد آوری داده ها از دو پرسشنامه ی «سنجش فلسفه ی تربیتی» و «سنجش سبک رهبری باولز» استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های گرایش مرکزی، آزمون همبستگی کانونی و پیرسون و ضریب تعیین استفاده شده است. نتایج نشان داده اند که بین انواع فلسفه ی تربیتی و سبک های رهبری همبستگی کانونی معنی دار وجود دارد. هم چنین، ضرایب تعیین برآورد شده نشان می دهند که فلسفه ی «ماهیت گرایی» توان تبیین سبک رهبری «خلاقیت و نوآوری» و فلسفه «پایدارگرایی»توان تبیین سبک رهبری« خود هدایت گری و فلسفه »پیشرفت گرایی« توان تبیین سبک رهبری »بازشناسی و پیشرفت شغلی« و فلسفه »بازسازی گرایی« ، توان تبیین سبک رهبری »خلاقیت و نوآوری« و فلسفه »رفتارگرایی« توان تبیین سبک های رهبری »خودبرانگیختگی توام با جدیت« و »همکاری و تعهدآفرینی« و فلسفه »هستی گرایی« توان تبیین سبک رهبری »خود برانگیختگی توام با جدیت« را دارا هستند.
ملخص الجهاز:
فردریک انگلیش (٢٠٠٩) نیز ضمن نوع شناسی فراروایت ها در مدیریت آموزشی ٤ نشان می دهد که این دانش از لحاظ مفهومی از یک سو ریشه در اسطوره ها دارد و از سوی دیگر، امروزه از آن 1- Educational leadership 2- Edward Pajak 3- Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD) 4- Typology of Metanarratives in Educational Administration توقعات متنوعی از جانب گروههای ذی نفع متعدد می رود که موجب پیچیدگی و حرفه ای تر شدن روزافزون این رشته علمی شده است .
آیا نوع فلسفه تربیتی مدیران توان پیش بینی سبک رهبری آنان را دارد ؟ 1- Working with Others and Building Commitment 2- Drive and Determination 3- Colman روش پژوهش نوع پژوهش : این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است .
تحلیل فرضیه ی نخست پژوهش : بین نوع فلسفه ی تربیتی ( ماهیت گرایی ، پایدارگرایی ، پیشرفت گرایی ، بازسازی گرایی ، رفتار گرایی ، هستی گرایی ) و سبک رهبری ( نیاز به بازشناسی و پیشرفت شغلی ، خودهدایت گری ، خلاقیت و استعداد نوآوری ، همکاری و تعهد آفرینی ، خودبرانگیختگی توام با جدیت ) رابطه وجود دارد.
بر اساس این داده ها، فلسفه " ماهیت گرایی " با بیش ترین درصد واریانس به مقدار ٨/٠٦ ، توان تبیین سبک رهبری "خلاقیت و نوآوری " را دارد، اما در تبیین سبک های رهبری "همکاری و تعهد آفرینی " و " خود هدایت گری " ناتوان است .
نتایج پژوهش ارتباط بین فلسفه ی تربیتی ماهیت گرایی و سبک رهبری خود برانگیختگی و جدیت را به صورت همبستگی معکوس و منفی تایید می کند.