خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین مولفه های هوش هیجانی و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی دبیران دوره متوسطه شهر اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری این پژوهش ، دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی ٩٠- ٨٩ به تعداد ٤٠٦٤ نفر بودند. حجم نمونه به وسیله فرمول تعیین حجم نمونه ٣٠٥ نفر و با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای تعیین گردید. ابزار جمع آوری داده ها دو پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شرینگ (١٩٩٤) و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (١٩٩٠) بود. روایی محتوایی هر دو پرسشنامه به وسیله صاحبنظران تایید گردید و برای تایید پایایی ، آلفای کرونباخ برای پرسشنامه هوش هیجانی ٠/٨٠ و برای پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ٠/٧٩ محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از راه آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل ، تحلیل واریانس یک طرفه ، آزمون تعقیبی شفه ) انجام گرفت . نتایج نشان دادند که از بین مولفه های هوش هیجانی ، خودآگاهی ، خودانگیزی ، همدلی و مهارت های اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی دبیران رابطه مثبت داشتند. بین نظرات دبیران در مورد هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به جنس ، سابقه خدمت و مدرک تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد جز اینکه دبیران با سابقه خدمت بیش از ٢٠ سال هوش هیجانی خود را بیش تر برآورد کردند.
ملخص الجهاز:
نتایج نشان دادند که از بین مؤلفه های هوش هیجانی ، خودآگاهی ، خودانگیزی ، همدلی و مهارت های اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی دبیران رابطه مثبت داشتند.
البته ، او این تعریف را مورد تجدید نظر قرار داد و 1 - Emotional Intelligence 2 - Mayer & Salovey 3 - Goleman مجموعه وسیعی از مهارت های دیگری چون خودآگاهی هیجانی ، خودارزیابی دقیقی ، خویشتن داری ، اعتماد به نفس ، سازگاری و....
1 - Organizational Citizenship Behavior دی پائولو و هوی (a ٢٠٠٥ ,Hoy &DiPaola ) همبستگی قوی بین رفتار شهروندی سازمانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس متوسطه بدست آوردند.
این پژوهش در پی بررسی رابطه بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی دبیران در مدارس متوسطه و بررسی تفاوت نظرات آنان با توجه به ویژگی های دموگرافیک است .
بین مؤلفه های هوش هیجانی دبیران دوره متوسطه با ابعاد رفتار شهروندی سازمانی آنان رابطه وجود دارد.
یافته های پژوهش فرضیه نخست : بین ابعاد هوش هیجانی دبیران دوره متوسطه با ابعاد رفتار شهروندی سازمانی آنان رابطه وجود دارد.
فرضیه دوم و سوم : بین نظرات دبیران در متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی و هوش هیجانی با توجه به ویژگی های دموگرافیک (جنس ، سابقه خدمت و مدرک تحصیلی ) تفاوت معنادار وجود دارد.
- بین نظرات دبیران متوسطه در متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی و هوش هیجانی با توجه به سابقه خدمت تفاوت معنادار وجود دارد.
بین نظرات دبیران متوسطه در متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی و هوش هیجانی با توجه به مدرک تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد.