خلاصة:
مسئله مقاله حاضر این است که رهبری انقلاب چگونه و با کمک چه رسانههایی، ایدئولوژی انقلاب را در میان تودههای مردم ترویج داد و در مواقع لازم به بسیج و سازماندهی مردم پرداخت؟ برای پاسخ به این پرسش از رهیافت مکلوهان در باب تقسیمبندی رسانهها به رسانههای گرم و سرد و تأثیر بهکارگیری ابزار رسانه از سوی رهبری انقلاب و تسریع روند انقلاب اسلامی استفاده شده است. با تحلیل رسانههای مورد استفاده رهبران انقلاب، بهویژه امام خمینی+ و تطبیق آن با ویژگیهایی که مکلوهان در تقسیمبندی خود از رسانههای گرم و سرد برمیشمارد، میتوان به درایت رهبری انقلاب و بهویژه حضرت امام+ در انتخاب نوع و نحوة بهکارگیری رسانهها برای ترویج ایدئولوژی انقلاب و بسیج تودهها، با توجه بهشرایط انقلابی جامعه و وضعیت سیاسی رژیم پهلوی پیبرد.
This article mainly focuses on how and with the aid of what media Islamic revolution's leadership spread revolution's ideology among the masses and when necessary he mobilized and organized people. To address this question McLuhan's classification of media into hot and cool has been applied to study the influence of media by Imam Khomeini and acceleration of Islamic revolution's victory. Having analyzed media used by revolution's leaders especially Imam Khomeini and having compared them to characteristics mentioned by McLuhan in his classification of media into hot and cool, we can figure out revolution leaders especially Imam Khomeini's insight in selecting the kind of media and the method to use them in order to spread revolution's ideology and mobilize masses with regard to revolutionary conditions of the society and political status of Pahlavi regime.
ملخص الجهاز:
(کوهن، 141: 1385) حال مسئله این است که رهبران انقلاب ایران بهویژه حضرت امام خمینی+، در دوران تبعید چگونه و از طریق چه رسانهای، تماس خود را با نخبگان حفظ کرد؟ به عبارت دیگر عامل رهبری چگونه و به چه شیوهای توانست نقش خود را ایفا و به بسیج سیاسی مردم اقدام کند؟ و با اینکه رسانههای مدرن و مهم در اختیار رژیم پهلوی بود ایدئولوژی انقلاب با استفاده از چه ابزار و رسانهای تودهای گردید و گسترش یافت؟ به عبارت دیگر اندیشه جدید جایگزین، در جریان انقلاب اسلامی ایران به چه شیوهای به تودهها انتقال یافت؟ نظریات جامعهشناسی انقلاب برای تبیین شکلگیری بسیج مردمی در انقلاب سه مدل تحلیلی ارائه میدهند.
در نتیجه فرایند ارتباط و پیامرسانی در نهضت مردم ایران در سال 57 به این صورت است: انتقال پیام انقلاب اعتماد ـ مشروعیت سیاسی با محور قرار گرفتن «منبر» بهعنوان مهمترین رسانه انقلاب، لازم بود که یک شبکه پیامرسانی بر مبنای منبر شکلگیرد.
راجرز میگوید که شاه باوجود تواناییاش در حوزه رسانه و داشتن رادیو، تلویزیون و مطبوعات نتوانست در برابر شبکه ارتباطات سنتی تاب بیاورد: در برابر رژیم شاه یک شبکه غیررسمی سازماندهی شده با حدود ۲۰۰هزار نفر رهبر مذهبی و ۹۰هزار مسجد وجود داشت و علیرغم تبعید امام خمینی به خارج از کشور، وی همواره با روحانیون محلی و درنتیجه با مردم در تماس بود.
(همان: 155) درخصوص رسانههای مختلط رادیو ـ تلویزیون امام حدود 15 مصاحبه با این رسانهها که هر دو بعد رسانه گرم و سرد را با هم دارد انجام داده است که معادل 11.