ملخص الجهاز:
"اگر دانشجویان در گذشته همیشه پیشاپیشصفوف مبارزه بودهاند این بدان معنا نیست کهدانشگاه نسبت به سایر نهادها پیشاهنگ مبارزهبوده!دانشجو نه به عنوان بخشی از دانشگاه بلکه بهعنوان بخشی از جامعه،بخشی از مسجد،از کارگاهاز مزرعه و کارخانه پیشاهنگ مبارزه با رژیمو امپریالیرم بوده و خواهد بود.
اما در اینجا ممکن است این سئوال مطرح شودکه دانشجو و نیز استاد و کارگر و کارمند دانشگاهیچهوقت از موضع دانشگاه در صف مقدم ستیزبا قدرتهای«ناحق»خواهد بود؟پاسخ این است کهآن وقتی که دانشگاه نهادی از نهادهای سازگار وهماهنگ با کل جامعه ما باشد یعنی نهادی اسلامیباشد.
حوزهها هم دانشجود دارند،استاد دارندکتاب دارند و اصول و سلوک و مشی و روش و آدابآنها که تبلیغ میکنند چرخ علم در ایران متوقف شده سرمقاله مقصودشان چیست؟آیا آنها واقعا برای علمدلسوزی میکنند؟آنها چرا اینهمه طلبه را و اینهمه،حوزه را به حساب نمیآورند؟ در اینجاست که امام به حلقههای دوم و سوم اشارهمیکنند:حلقه مزدبگیران غرب و شرق و حلقه حوزه.
اما اکنون میشود این مژده را داد که نیروهایمسلمان دانشگاهی با برگزیدن سنگر>>جهاد<<و>>ستاد<<و عمل برمبنای موازین آن،با همه گرفتاریهاو اشکالات و نارسائیها،>>قدم<<ها را استوار برمیدارند و آرزوی>>دانشگاه اسلامی<<را به تحقیق آننزدیکتر میکنند.
همه آنانیکه خود را دانشگاهی میدانند و به مسائل دانشگاه ازموضع اسلام و انقلاب میاندیشند،همه آنهایی که بهنحوی از انحاء به ایجاد و پاگیری مراکز تعلیمو تربیت اسلامی علاقه نشان میدهند.
امت اسلام باتوجه به تذکرات پیدرپی امام و باتوجه به تکلیفی که امام بر یکیک افراد ملت تعیینفرموده:قضیه تعیین رئیس جمهوری یکی ازچیزهائی است که بر همه مسلمانهای ایران،برهمه مکلفهای ایران واجب است که در این امردخالت داشته باشند."