ملخص الجهاز:
"در یک مورد،مسئول تدارکات یکی ازمؤسسات که در یکی از سمینارهای ما حضورداشت،اظهار کرد که او هیچگونه مشکلی با خریدمواد ندارد،چون همیشه بهترین و عالیترین موادرا تهیه میکند(و با لبخند به من اشاره کرد:ایناست آن طریقهیی که باید انجام داد)روز بعد دریکی از کارخانههای او،یکی از مدیران کارخانه،دو قطعه خریداری شده از دو فروشندۀ مختلف را،به من نشان داد که هر دو دارای یک شماره جنسبودند،هر دو بسیار زیبا شناخته شده بودند،هر دوبا مشخصات تعیین شده مطابقت داشتند،ولی باهم بسیار اختلاف داشتند!یکی به همان صورتاولیۀ خود قابل مصرف بود،و دیگری احتیاجداشت که اول روی آن تعمیرات پرهزینهیی انجامگیرد و سپس در محصول به کار برده شود.
حالا بحث این است که پس کسانی که رقیبنداشته باشند جه کار خواهند کرد؟ مدیر یکی از کارخانههای وابسته به یکی ازموسسات بزرگ آمریکا،با اظهار تأسف به منتوضیح داد که بیشتر اوقات خود را صرف بررسیو شناسایی فروشندگان مواد و قطعات میکند تا ازمیان آنها«فروشندگان خوب»را مشخص کند و باآنها وارد معامله شود و این یک نوع از انواعمشکلات بازری است که در انتخاب و خرید موادو قطعات دیده میشود:یک فروشنده سالهاستکه جنس مرغوب و بدون اشکال تهیه میکند وقیمت آن نیز عادلانه است.
یک تهیه کننده و فروشندۀ مواد و قطعات،در صورتی که رابطهاش با خریدار،براساسمعاملات کوتاه مدت باشد،چگونه میتواندنسبت به نوآوری و بهبود اقتصادی فرآیند تولید (به تصویر صفحه مراجعه شود)خود اقدام کند؟ از نظر عملکرد نیز مزایایی در این کار وجوددارد."