ملخص الجهاز:
"25 3-3-آیات دیگر دلایل قرآنی دیگری نیز برای مسأله کتابهای گمراهکننده ذکر شده است که به دلیل قرار گرفتن در درجه کمتر اهمیت و پرهیز از اطاله کلام،تنها به ذکر خود آیات بسنده میشود:26 نهی از دروغ بستن بر خداوند «و برای آنچه زبان شما به دروغ میپردازد مگویید این حلال است و آن حرام،تا بر خدا دروغ بندید.
]فی النضر بن الحرث بن علقمة بن کلدة بن عبد الدار بن قصی بن کلاب کان یتجر فیخرج إلی فارس فیشتری أخبار الأعاجم و یحدث بها قریشا و یقول لهم إن محمدا یحدثکم بحدیث عاد و ثمود و أنا أحدثکم بحدیث رستم و إسفندیار و أخبار الأکاسرة فیستمعون حدیثه و یترکون استماع القرآن عن الکلبی»(طبرسی، فضل بن حسین،مجمع البیان فی تفسیر القرآن) (19)-«الظاهر أن المراد من الاشترا،هو التعاطی و هو کنایة عن التحدث به و هذا داخل فی الإضلال عن سبیل الله بسبب التحدث بلهو الحدیث و لا إشکال فی حرمة الإضلال و ذلک غیر ما نحن فیه من أعدا،ما یوجب الإضلال»(ایروانی،حاشیۀ المکاسب،ج 1،ص 25) برای مطالعه بیشتر درباره نظر فقیهان،اشکالها و پاسخهای گفته شده درباره این آیه مبارک ر.
»(انصاری، مرتضی بن محمد امین،المکاسب،چاپ جدید، ج 1،ص 234) (39)-«لکن مقدمة الحرام لیست بحرام إذا لم تکن علة تامة له کما فی المقام و لئن سلم فلیس الأمر بالإحراق فی الروایة بعنوان حرمة حفظ کتب الضلال و إلا لم یفصل بین القضاء و عدمها فإن مناط حرمة الحفظ لیس هو ترتب ضلالة نفسه علیه بل کون الکتاب کتاب ضلال تمام الموضوع فی هذا الحکم و إن لم یضل الحافظ»(ایروانی، حاشیۀ المکاسب،ج 1،ص 25) (40)-«لا یورث المطلوب بعد ظهور الصدر فی أن الذیل کنایة أو إرشاد إلی ترک العمل و القضاء بما فی کتبه»(خمینی،مصطفی،مستند تحریر الوسیله، ج 1،ص 412) برای مطالعه بیشتر درباره این حدیث و اشکالها و پاسخهای فقیهان،ر."