ملخص الجهاز:
"کاوشگریو کنجکاویدر 3 سالگی ترجمۀ شهناز و خشورفر چه انگیزهیی کودکان را به نوجویی و درک مفاهیمتازه وامیدارد؟ کودک برای کدام پرسشهایش پاسخ مناسب میگیردو کدام پرسشهایش با سکوت مواجه میشود؟ تا چه حد خانواده در برانگیختن حس کنجکاویکودک مؤثر است؟ عکسالعمل بزرگترها در برابر پرسشها وکنجکاویهای کودکان چگونه است و چگونه بایدباشد؟ کودک به چه ترتیبی میتواند مکنونات و احساساتخود را عرضه کند؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات و تحقیقی دقیق درزمینۀ کنجکاوی کودکان،گردانندگان انجمن اولیا ومربیان پاریس پرسشنامهیی حاوی 13 سئوال تدوین ومیان والدین کودکان(غالبا 2 تا 5 ساله)توزیع کردند.
بااینحال متخصصان انجمن پرسشهای کودکان را(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) به 5 طبقه تقسیم کردهاند: 1-هستی 2-پدیدههای طبیعی 3-مقایسۀ وضع کودک با همسالانش،و اصولا با افراد دیگر 4-فنون 5-رویدادهای اجتماعی 1-هستی مثلا 46 پرسشی که در زمینۀ هستی بوده شامل اینموضوعات میشده است: زندگی،مرگ،تولد،ابدیت،پیری\19\سئوال مسائل جنسی،تفاوت ساختمان بدن زن و مرد\6\سئوال مسائل خانوادگی،ازدواج\7\سئوال آیندۀ کودک،دوران کودکی والدین\7\سئوال خدا،ابدیت\4\سئوال زمان،سالگرد،مدت عمر\3\سئوال 2-پدیدههای طبیعی ماه پیش از هر پدیدۀ طبیعی دیگری موضوع سئوالکودکان بوده است(17 بار)و پس از آن خورشید،فصول،جریان آب،دریا،آبشار،آتشفشان،جانوران و گیاهانبترتیب در معرض کنجکاوی کودکان قرار داشته است."