خلاصة:
در این پژوهش، پژوهش گران بر مبنای الگوی سیپ، اقدام به انتخاب 73 شاخص مهم ارزشیابی هیات نظارت و ارزیابی و بررسی وضعیت موجود و امکان کاربرد آن ها، در ارزشیابی از زمینه ها، درون دادها، فرآیندها و نتیجه های برنامه درسی دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان و شهرکرد، برای ارائه یک الگوی مناسب، نموده اند. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری بخش کمی، شامل تمامی 11635 نفر هیات علمی، دانشجویان و دانش آموختگان دوره تحصیلات تکمیلی سه دانشگاه مذکور بوده که 652 نفر آنان به عنوان نمونه انتخاب گردید. جامعه آماری بخش کیفی اعضای هیات علمی سه دانشگاه مذکور بوده که30 نفر به روش نمونه گیری هدف مند، انتخاب گردید. داده های پژوهش از طریق پرسش نامه و مصاحبه، گردآوری شده اند. روایی ابزار توسط 15 نفر از استادان دانشگاه اصفهان تایید گردید. ضریب آلفای کرانباخ شاخص های وضعیت موجود پرسش نامه 96/0 و ممکن آن 97/0 بوده و پایایی فرم مصاحبه از طریق متخصصان و روش سه سوسازی، بررسی گردید. طبق نتایج پژوهش، میانگین نمره نگرش افراد به وضعیت موجود شاخص های مربوط به ارزشیابی از تمامی مولفه های مورد بررسی (انتظارات، هدف ها، استادان، دانشجویان، امکانات، یاددهی-یادگیری، مدیریت و نظارت، محصولات، برون دادها و پیامدها)، در حد متوسط و کمتر از آن بوده (3≥ و 01/0p<)، اما میانگین نمره نگرش آنان به امکان استفاده از تمامی شاخص ها، در حد زیاد بوده است(4< و 0001/0p<). بنابراین استفاده از تمامی آن ها در ارزشیابی از برنامه درسی، طبق الگوی ارائه شده، پیشنهاد می شود.
In this study، the researchers، selected 73 key indicators to review the present situation and to consider the possibility of their use in the evaluation of contexts، inputs، processes and results of curriculum at postgraduate level based on the CIPP-model in Isfahan، Shahrekord and Isfahan Industrial universities. It is an applied research study and the method used is descriptive-. The statistical population of the quantitative part included all faculty members، students and postgraduate students at the mentioned universities (total: 11635 people). A sample of 652 people was selected through stratified random sampling. Statistical population of qualitative part included all faculty members of the universities mentioned، from which a sample of 30 was selected by purposeful sampling method. Data were collected by questionnaire and interview. The validity of the tools was approved by 15 professors of Isfahan University. Cronbach''s alpha coefficient of the present and possible situation of the questionnaire was 0.96 and 0.97. The reliability of the interview form was assessed by the specialists and the triangulation technique. According to respondents the use of these indicators at present was about average and lower. Whereas the possibility of using all indicators was high Therefore using all these indicators in the evaluation of the evaluation of curriculum، based on the presented modelwas suggested.
ملخص الجهاز:
"3-وضعیت موجود و ممکن استفاده از شاخصهای ارزشیابی از اعضای هیأت علمی،درارزشیابی از برنامه درسی دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاههای مورد بررسی چگونه است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)طبق نتایج جدول 6،میانگین نمره نگرش افراد به وضعیت موجود کاربرد تمامی هشتشاخص مربوط به این سؤال متوسط و کمتر از آن و امکان استفاده از تمامی آنها،در ارزشیابیاز برنامه درسی دوره زیاد بوده است )1000/0<p( .
4-وضعیت موجود و ممکن استفاده از شاخصهای ارزشیابی از دانشجویان دوره،در ارزشیابیاز برنامه درسی دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاههای مورد بررسی چگونه است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)طبق جدول 8،میانگین نمره نگرش افراد،به وضعیت موجود کاربرد تمامی این شاخصها،کمتر از متوسط و امکان استفاده از آنها زیاد بوده است )1000/0<p( .
6-وضعیت موجود و ممکن استفاده از شاخصهای ارزشیابی از فرآیندهای یاددهی-یادگیری،در ارزشیابی از برنامه درسی دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاههای مورد بررسی چگونه است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)طبق دادههای جدول 12،در سطح معناداری 0/01،میانگین نمره نگرش افراد به وضعیت موجودمیزان استفاده از این شاخصها در حد متوسط و کمتر از متوسط و اما امکان استفاده از آنها،زیاد بوده است.
9-وضعیت موجود و ممکن استفاده از شاخصهای ارزشیابی از بروندادهای واسطهایو نهایی در ارزشیابی از برنامه درسی دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاههای مورد بررسیچگونه است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) طبق دادههای جدول 18،در سطح معناداری 0/01،میانگین نمره نگرش افراد به وضعیت موجودکاربرد شاخصهای این سؤال،متوسط و کمتر از آن بوده،در صورتی که امکان کاربرد تمامیآنها زیاد بوده است )1000/0<p( ."