خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی موانع بین المللی سازی برنامه های درسی دانشگاه های آزاد منطقه 6 (استان خوزستان) از دیدگاه هیات علمی این دانشگاه ها است. این پژوهش از نوع توصیفی و به روش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 1474 نفر از اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه های آزاد منطقه 6 می باشند که از این تعداد 330 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با 45 گویه بود. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش هم زمان و برای پایایی پرسشنامه از آزمون ضریب آلفای کرونباخ (0.93) استفاده شد. برای تحلیل داده ها علاوه بر روش های آمار توصیفی، از روش آمار استنباطی در سطح معنی داری 0/05 = α شامل t تک نمونه ای استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که از دیدگاه اعضای هیات علمی، مشکلات فرهنگی، مالی، تجهیزاتی، مدیریتی–سیاسی، تکنولوژیکی (فاوا)، انسانی، محتوایی، روش های تدریس و ساختاری از موانع بین المللی سازی برنامه های درسی دانشگاه های آزاد منطقه 6 می باشند.
ملخص الجهاز:
"همان طورکه مفاد جدول نشان میدهد،میانگین مؤلفههای 1 تا 4 به طور معناداری از نمره 3 بیشتر هستندبنابراین میتوان گفت کلیه مؤلفههای مربوط به امور فرهنگی موانعی در بینالمللیسازی برنامه-های درسی دانشگاههای آزاد منطقه 6 از دیدگاه هیات علمی این دانشگاهها هستند.
همان طور که مفاد جدول نشان میدهد،میانگین مؤلفههای 36 تا 37 به طور معناداری از نمره 3بیشتر هستند بنابراین میتوان گفت کلیه مؤلفههای مربوط به امور مالی موانعی در بینالمللی-سازی برنامههای درسی دانشگاههای آزاد منطقه 6 از دیدگاه هیات علمی این دانشگاهها هستند.
بحث و نتیجهگیری همان طور که یافتههای پژوهش نشان داد که دیدگاه اعضای هیات علمی گویههای 1 تا4مولفههای امور فرهنگی مانند عدم شناساندن دیگر فرهنگها،عقاید و افکار بینالمللی،عدماجرای سخنرانی و ایجاد بسترهای فرهنگی مناسب در راستای بینالمللی سازی به عنوان موانعفرهنگی بینالمللیسازی برنامههای درسی دانشگاههای آزاد منطقه 6 محسوب میشوند که ازجمله دلایل آن بسترسازی نامناسب جهت فهم و آشنایی با فرهنگهای مختلف،فراهم نکردنزمینهها و عناصر لازم در برنامههای درسی به منظور پاسخگویی به دانشجویانی است که ازکشورهای دیگر مراجعه کرده و هدفشان کسب تجربههای فرهنگ و پیشرفتهای آکادمیک است.
از 4 گویه مطرح شده مربوط به محتوای بینالمللیسازی برنامههای درسی کلیه مؤلفههاشامل عدم همسویی رشتهها و محتوای دروس با تحولات و مسائل جهانی از دیدگاه اعضای هیأتعلمی به عنوان مانع شناخته شدهاند که از مهمترین دلایل آن میتوان به عدم توجه به آخرینتحولات علمی و پژوهشی انجام شده در جهان اشاره کرد که این امر مؤید یافتههای قاهری(1384)،فتحی واجارگاه و دیگران(1388)،دیبا واجاری(1388)،چنگ(2003)،مارگینسون(2007)،ویلیامز و بیسی(2008)،فولر(2009)،لیو(2010)،کازانوسکا و آشر(2011)است."