خلاصة:
تبلیغات از ابزارهای رایج در انتقال فکر، فرهنگ و هر گونه پیامی به دیگران است. مکاتب مختلف فکری، فرهنگ ها و تمدنهای مختلف از دیر باز کوشیده اند با بهره گیری از شیوه های گوناگون، پیام های مورد نظر خویش را به مخاطبان انتقال دهند. در این میان، بهترین و کامل ترین منبع برای تبلیغ، قرآن کریم است که خود به بهترین شکل شیوه های تبلیغی را طرح کرده است. البته بهره گیری از سنت و سیره نیز می تواند برای اکمال این مهم مفید و موثر باشد. در تبلیغ قرآنی، اصولی چون: تعهد به اخلاق و ارزش ها، پیش آهنگی اسوه ها، مطابقت کردار با گفتار، بهرهگیری از شیوه های غیر مستقیم و عملی، توجه به شرایط و مقتضیات زمان که موجب می شود در شرایط فعلی بتوان از فیلم، داستان، رمان و رسانه های گوناگون به عنوان ابزارهای تبلیغ بهره گرفت، برانگیختن عقل و دعوت به تفکر، ساده گویی، شناخت استعداد و قابلیت مخاطبان و برخورد متناسب با آنان، صراحت و شفاف سازی، نگرش یکسان و پرهیز از تبعیض و تفاوت و... بر تمام شیوه های تبلیغی سایه افکنده است. مقاله حاضر در صدد است تا شیوه های مذکور و امتیازات تبلیغ قرآنی را خصوصا با توجه به دیدگاه های علامه طباطبایی مورد بررسی قرار دهد.
ملخص الجهاز:
"قرآن میگوید اسلام اساسش بر حکمفطرت بشر است،فطرتی که هیچ انسانی در احکام آن تردید نمیکند،وکمال انسان در زندگیش را همان میدانند که فطرت بدان حکم کرده باشد،وبه سویش بخواند،و این فطرت حکم میکند به اینکه تنها اساس و پایهای که باید قوانین فردی و اجتماعی بشر بر آن اساس تضمین شود،توحید است،و دفاعاز چنین اساس و ریشه و انتشار آن در میان جامعه،و نگهبانی آن از نابودی و فساد،حق مشروع بشر است و بشر باید حق خود را استیفا کند،حال به هر وسیلهای کهممکن باشد،البته از آنجایی که ممکن است در استیفای این حق خود دچار تندرویها و یا کندرویها شود،خود قرآن راه اعتدال و میانهروی را ارائه داده،نخستاستیفاء این حق را با صرف دعوت آغاز کرده،و دستور داده تا در راه خدااذیتهای کفار را تحمل کنند،و در مرحله دوم از جان و مال و ناموس مسلمین واز بیضه اسلام دفاع نموده،متجاوزین را سر جای خود بنشانند،و در مرحله سوماعلان جنگ دهند،و قتال ابتدایی را آغاز کنند،که هرچند به ظاهر قتالی استابتدایی،لیکن در حقیقت دفاع از حق انسانیت و کلمه توحید و یکتاپرستی است واسلام هرگز قبل از دعوت به زبان خوش و اتمام حجت جنگ را آغاز نکرده است،همچنانکه تاریخ زندگی پیامبر اسلام شاهد است،که عادتش بر این جریان داشته،و خدای تعالی در این باره فرموده:{/«ادع إلی سبیل ربک بالحکمۀ و الموعظۀالحسنۀ،و جادلهم بالتی هی أحسن"»/}(طباطبایی،68/2) در جای دیگری قران در این ارتباط میفرماید:{/«خذ العفو و أمر بالعرف وأعرض عن الجاهلین»/}(الاعراف199/)«گذشت پیشه کن،و به[کار]پسندیده فرمان ده،واز نادانان رخ برتاب»."