خلاصة:
طرح مسئله: پژوهش حاضر به بررسی راهکارهای موجود و مطلوب رویارویی با چالش تامین و گسترش برابری فرصت ها و عدالت آموزشی در آموزش و پرورش استان اصفهان پرداخته است.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران، معاونان، کارشناس مسئوولان و کارشناسان چهل منطقه آموزشی استان می باشد. از میان این مناطق، 126 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه سازمان یافته و پرسشنامه محقق ساخته بوده است. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه در وضعیت موجود و مطلوب به ترتیب 88/0 و 94/0 برآورد گردیده است.
یافته ها: یافته های حاصل از پرسشنامه نشان داد که «تاسیس انجمن های خیرین مدرسه ساز در مناطق محروم» مهم ترین راهکار موجود تامین و گسترش برابری فرصت ها و عدالت آموزشی می باشد. و راهکار «توزیع متناسب معلمان با کیفیت و ماهر در مناطق» مهم ترین راهکار مطلوب تامین و گسترش برابری فرصت ها و عدالت آموزشی می باشد. یافته های حاصل از مصاحبه و سئوال باز پاسخ نشان داد که «آگاه کردن برنامه ریزان نسبت به اهمیت و نتایج برابری فرصت های آموزشی» مهم ترین راهکار تامین و گسترش برابری فرصت ها و عدالت آموزشی می باشد.
نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که راهکارهای موجود و مطلوب مورد مطالعه این پژوهش بیش از سطح متوسط برای تامین و گسترش برابری فرصت ها و عدالت آموزشی، موثر هستند. با توجه به نتایج تحقیق می توان گفت که بین نظرات پاسخ گویان بر حسب سابقه کار، مدرک تحصیلی، جنسیت و سمت در مورد راهکارهای تامین و گسترش برابری فرصت ها و عدالت آموزشی تفاوت وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
"بنابراین پرسش اساسی پژوهش این میباشد که برای تأمین و گسترش برابریفرصتها و عدالت آموزشی در آموزش و پرورش استان اصفهان چه راهکارهایی موجوداست و چه راهکارهای مطلوبی را میتوان ارائه داد؟ پیشینۀ تحقیق اسلام براساس جهانبینی الهی و توحیدی میگوید که انسانها همه با یکدیگر برابرندنه اینکه باید برابر باشند و این یک واقعیت طبیعی و سنت خداوندی است.
عبدوس(1381)اقدامات مؤثر برای رفع نابرابریهای آموزشی را در کاربستروشهای زیر میداند: -احداث مدرسه در نزدیکی محل زندگی دختران -کاهش هزینههای والدین از طریق اعطای بورس تحصیلی -تهیۀ برنامۀ درسی متناسب برای زندگی روزمرۀ دختران -افزایش مشارکت جامعه -تمرکززدایی -نظامهای آموزشی متنوع علاوه بر موارد بالا،تحقیقات )7891,ydabcM و 0002,llebeR و ,srednaS & reviR 2002 و 5002,labmiK dna namroB( نشان داده است که کیفیت معلم نیز در برابریفرصتهای آموزشی نقش دارد.
براساس این یافته،پیشنهادات زیر مطرح میشود: 1-کاوش در زمینۀ راهکارهای رفع موانع تحصیلی دانشآموزان 2-شناسایی عوامل اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی مؤثر در ترک تحصیل دانشآموزان 3-تشکیل کمیته یا ستادی در آموزش و پرورش به منظور بررسی وضعیت موجود دانشآموزان در معرض خطر ترک تحصیلی و پیشگیری از وقوع آن نتایج حاصل از سئوال باز پاسخ نشان داد که اقدام در جهت«حذف کلیشههایجنسیتی از برنامههای درسی»گامی مؤثر در دستیابی و گسترش برابری فرصتهایآموزشی میباشد.
برمبنای این یافته پیشنهادات زیر مطرحمیشود: 1-تشکیل گروههای تحقیق به منظور بررسی و شناخت منابع و موانع موجود در استانها 2-راهاندازی سیستم اطلاعات و نگهداری اطلاعات مربوط به هر استان و ناحیه 3-تشخیص منابع به نواحی براساس نیازسنجیهای صورت گرفته نتایج پژوهش نشان داد که«فراهم کردن امکانات مناسب برای رفع محرومیت آموزشیاز طریق تأمین تغذیه،خوابگاه،بهداشت و آمد و شد دانشآموزان»در وضعیت مطلوبراهکاری مؤثر در تأمین و گسترش برابری فرصتهای آموزشی است."