خلاصة:
های تحقیق نشان می دهد که تصویر زن در نقاشی مردان دارای نظام نشانه های توصیفی، شمایلی و کلیشه ای از زن آرمانی است، اما نقاشان زن نگاه تبیینی، غیر کلیشه ای و تفسیری به ویژگی ها و شرایط واقعی زنان دارند. در نقاشی مردان اشاره به زنان اشاره ای معنایی، تمثیلی و اسطوره ای است؛ آن ها زن بودن را نشانه نمی روند، بلکه صفات زنانه و معانی ضمنی و ذهنی زن بودن مانند زیبایی و لطافت را به تصویر می کشند. اما در نقاشی زنان، بازنمایی تصویر زن مبتنی بر تجربه ی زنانه است؛ نقاشان زن به دنبال بیان تنگناهای جهان زیست زنان هستند، اما مردان بدون در نظر گرفتن این شرایط، زنان را در فضایی خیالی تصویر می کنند. مطالعه ی آثار نقاشان زن نشان می دهد که آن ها تلاش می کنند قالب های بصری را که مردان از زنان دارند از شکل بیندازند. آن ها در برابر سوژه شدن مقاومت می کنند و با به کارگیری استراتژی های بصری تازه در نقاشی، شکاف هایی را در بازتولید ذهنیت مسلط مردانه در فرهنگ به وجود می آورند.
ملخص الجهاز:
"یافتههای تحقیق نشان میدهد که تصویر زن در نقاشی مردان دارای نظام نشانههای توصیفی،شمایلی و کلیشهای از زن آرمانی است،اما نقاشان زن نگاه تبیینی،غیر کلیشهای و تفسیری به ویژگیها و شرایط واقعی زنان دارند.
برنامهی عملی ما برای ساخت پرسش نامه در دو مرحله است:مرحلهی اومل شامل کشف دلالتهای ضمنی و صریح در تابلوهای نقاشی شده از زن است؛برای این کار به تحلیل نشانه شناختی آثار نقاشان زن و مرد میپردازیم و معانی را براساس تقابلهای دوتایی سازماندهی میکنیم.
نشانههای شمایلی و اختیاری ویژگی دو دسته از نشانههای توصیفی و تبیینی را نمایان میکنند که براساس آنها میتوان فرضیهی اساسی تحقیق را بیان کرد:نشانه بازنمایی زنان در آثار نقاشان مرد،توصیفی یعنی شمایلی،کلیشهای و غیر تفسیری است،اما بازنمایی تصویر زنان در آثار نقاشان زن توسط رمزهایی با قراردادهای تفسیرپذیر و غیر کلیشهای است که شرایط و محدودیتهای زن بودن را تبیین میکند.
آزمون زیر نشان میدهد نقاشان مرد عموما زنان را با آرایش زیاد چهره،در رقص و طنازی،با لباسهای فاخر و رسمی و با تأکید بر اندام جنسی نمایش میدهند در حالی که نقاشان زن زنان را در موقعیتهای خالی از این شاخصهها یا حتی برخلاف این شاخصهها(مثلا بدن آرایش یا با آرایشی مخدوش،درهم و عاری از زیبایی)به تصویر میکشند.
یافتهها و نتایج این تحقیق محدود به مقایسهی نقاشی زنان و مردان بود،اما مطالعهی نسلی نقاشان نیز میتواند ابعادی تازه از چگونگی بازنمایی زن در نقاشی معاصر را نشان دهد؛این کار تحقیقی دیگر میطلبد.
egdeltuoR :nodnoL ,)ffoclA adniL rotide lareneg ,yhposolihP tsinimeF gnidnatsrednU ,seires ni emuloV(noitcudortnI nA :scitehtseA dna redneG)a4002(nyloraC ,reyemsroK ."