ملخص الجهاز:
"سوروکین در جستجوی تهیه و تدارک دوره کاملی از جامعهشناسیبود که بطور روانشناسی پایهگذاری شده باشد،و بطور فلسفی نشات و جهتیافته باشد،برخورد وی به جامعهشناسی،چنانکه مورد تائید خود او نیزهست بیشتر برررسی عمومی فکری وسیعی cipocsorcaM بود تا مطالعه جزئیات محدود یا مسائل ویژه اجتماعی.
«آماری»که در این کتاب بطور آزادانه و بدونپایه علمی تهیه شده بود کوشش و اصرار سوروکین را به حذف تعدادیاز صفات مبهم و کنگ نظیر،اندک،زیاد،قابل ملاحظه،خیلی بزرگ،و تبدیل آنها به مقیاسهای روشن و محسوس و مانوس عددی(از یک تادوازده)نشان میداد،چرا که بدینطریق وی میتوانست به ارزیابی وتخمین دقیقتری دست یابد.
اشپنگلر این موضوع را برای تودههای مردم بطور دراماتیکبیان کرده است،ولی نظریات او دارای چنان پایههای پیچیده فلسفیاست که مورد انتقاد سوروکین قرار گرفته است.
سوروکین با اظهارنظر درباره سیستمهای عالی خیالی وحی و به-خاطر اهمیت بیش از حدی که برای این مفاهیم انتزاعی قائل شده بود وهمچنین بخاطر نادیده گرفتن نقش انسان و یا تبدیل وی به پیادههایشطرنج،مورد بازخواست علمی قرار گرفته است.
سوروکین علاقمند نبودکه تقدیر و سرنوشت را به عنوان امریغیرقابل تغییر مورد ملاحظه قرار دهد،چرا که معتقد بود که جامعه-شناسی توانائی پیشنهاد هرگونه چارهعملی را برای بشر دارد،این فکردر رفتار عجیب وی در سال 1946 وقتی که مرکز تحقیقاتی دانشگاههاروارد را تاسیس کرد مشاهده میشد.
در کشورهایمتعددی وی را ستوده و قدردانی سزاواری به عمل آوردند-چرا که می-توان گفت بین جامعهشناسان قرن بیستم کتابهای وی بیش از دیگرانترجمه شده است5-این فرزند کشاورز روسی به چنان شهرتجهانی رسید و چنان امتیاز و افتخار بزرگی در آمریکا کسب کرد کهحتی برای پیغمبری در کشوری نظیر آمریکا،کشوری که موطن ثانویوی بود محال بنظر میرسید."