خلاصة:
با وجود رشد چشمگیر حضور زنان در محیطهای کار، میزان پیشرفت آنها در مشاغل مدیریتی متناسب با تعداد آنها در سازمانها نیست و این در حالی است که هیچگونه شواهد منطقی در خصوص عدم توانایی مدیریتی زنان به چشم نمیخورد، بلکه آنان با مسایلی نظیر تبعیض شغلی و نگرشهای غلط و محدود کننده در جامعه مواجهند که حرکتشان را به سمت مشاغل مدیریتی با مشکلات فراوانی مواجه میسازد. هدف این مقاله تبیین نقش رسانههای جمعی در ارتقاء زنان به سطوح مدیریتی است که بدین منظور به بررسی ارتباط میان سازگاری برنامههای تلویزیون از ابعاد شناختی، هنجاری، تنظیمی و شکلی با موضوع رشد زنان از یکسو و ارتقاء آنان به سطوح مدیریتی از سوی دیگر پرداخته شده است.این کار از طریق پرسشنامهای که روایی آن مورد تایید قرار گرفنه و پایایی آن 84 درصد برآورد شده بود، در قالب یک پژوهش پیمایشی در سطح استادان رشتههای مدیریت و ارتباطات دانشگاههای دولتی سطح تهران انجام گرفت. بر اساس یافتههای پژوهش و در سطح اطمینان 95 درصد میزان اثر معناداری برنامههای تلویزیونی بر ارتقاء زنان در جامعه 42 درصد بهدست آمد که بیانگر این است که حدود 42 درصد تغییرات در ارتقاء زنان در جامعه مربوط به تلویزیون بوده و 58 درصد بقیه به عوامل دیگری مربوط میشود.
ملخص الجهاز:
به عبارتي رفع موانع فرهنگي موجود بر سر راه پيشرفت زنان به سطوح بالاتر مديريتي نيازمند ابزار اهرمـي قدرتمندي همچون رسانه ها است و آن ها بهترين وسيله براي تغيير و هدايت افکـار عمـومي بوده و از اين توان و قابليت برخوردارند که بتوانند با اثرگذاري بر ارزش ها، باورها و قوانين و مقررات جامعه ، واقعيت اجتماعي مطلوب بـه منظـور رشـد و پيشـرفت زنـان در جامعـه را فراهم سازند؛ اما سؤال بعـدي کـه مطـرح مـي شـود و در واقـع ايـن پـژوهش آن را بررسـي مي کند، اين است که با وجود تصور چنين کـارکرد مفـروض و مطلـوبي بـراي رسـانه هـاي جمعي ، آن ها در عمل تا چه اندازه در رفع موانع ياد شده موفق بـوده انـد يـا اينکـه خـود بـه تقويت موانع مزبور انجاميده اند؟ به عبارت ديگر محتواي رسانه هاي جمعي خاصه تلويزيـون که در پژوهش حاضر مدنظر است تا چه حـد از سـازگاري لازم بـه منظـور ارتقـاء زنـان بـه پست هاي مديريتي برخوردارند؟ و در نهايت اينکه ميزان ايـن سـازگاري بـه تفکيـک ابعـاد شناختي ، هنجاري ، تنظيمي و شکلي تا چه اندازه است ؟ هدف اصلي از انجام پژوهش حاضر بررسي و تبيين جايگاه تلويزيون در ارتقاء زنان بـه سطوح مديريتي در جامعه است که در راستاي اين هدف ، اهداف فرعي زير مطرح هستند: ١.