خلاصة:
در این مطالعه بسترهای به کارگیری بازاریابی الکترونیکی در قالب سطح مولفه ها در دو دسته بیرونی (مربوط به دولت) و درونی (مربوط به بنگاهها) و در قالب ماهیت مولفه ها در دو دسته راهبردی و عملیاتی بررسی شده اند. در نهایت 35 مولفه به صورت نهایی شناسایی و مبنای طراحی سوال های پرسشنامه قرار گرفته است. سپس اهمیت و وضعیت بسترهای به کارگیری بازاریابی الکترونیکی از نظر خبرگان بازاریابی دانشگاهی مشخص و در چارچوب مطالعه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته تا اولویت و وضعیت فعلی هر یک از مولفهها در فضای کسبوکار ایران مشخص شود. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش گرآوری داده توصیفی پیمایشی است. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که از نظر خبرگان بازاریابی کلیه ی بسترهای درونی و بیرونی به کارگیری بازاریابی الکترونیکی در فضای کسب و کار ایران از وضعیت نامساعد و اهمیت زیادی برخوردار هستند.
ملخص الجهاز:
مديريت فناوري اطلاعات دانشکده مديريت دانشگاه تهران دوره ٣، شماره ٨ پاييز ١٣٩٠ صص ١ تا ١٨ شناسايي بسترهاي به کارگيري بازاريابي الکترونيکي در بنگاه هاي ايران از ديدگاه خبرگان هاشم آقازاده ١*، مينا مهرنوش ٢، مهرداد استيري ٣ در اين مطالعه بسترهاي به کارگيري بازاريابي الکترونيکـي در قالـب سـطح مؤلفـه هـا در دو دسـته بيروني (مربوط به دولت ) و دروني (مربوط به بنگاه ها) و در قالب ماهيت مؤلفـه هـا در دو دسـته راهبـردي و عملياتي بررسي شده اند.
بر اين اساس مطالعه حاضر به دنبال پاسخ گويي به اين سؤال هـاي اساسـي است که ماهيت بازاريابي الکترونيکي چيست ؟ بسترهاي به کارگيري بازاريابي الکترونيکـي در يک بنگاه کدامند (شناسايي مؤلفه هاي مـؤثر در بـه کـارگيري بازاريـابي الکترونيکـي )؟ ميزان اهميت هر يک از مؤلفه ها تا چه حـد اسـت (اولويـت بنـدي مؤلفـه هـاي مـؤثر در بـه - کارگيري بازاريابي الکترونيکي )؟ نقش بنگاه هـا و سـازمان هـاي دولتـي ذي ربـط در فـراهم سازي بسترهاي به کارگيري بازاريابي الکترونيکي چيست ؟ آنچه بديهي است با انجام چنين پژوهش هـايي مـي تـوان مـديران شـرکت هـا و سياسـت گذاران سازمان هاي دولتي ذي ربط در فضاي کسب و کار ايران را نسبت به نقش و اهميت روش هاي الکترونيکي بازاريابي آگاه ساخته و آن ها را در زمينه چگونگي بـه کـارگيري آن جهـت افـزايش قـدرت رقابـت پـذيري و ايجـاد زمينـه حضـور موفـق در بازارهـاي جهـاني راهنمايي نمود.
Marketing Intelligence System چارچوب مفهومي هر چند تا به امروز مطالعات و پژوهش هاي مختلفي در زمينه بسترهاي به کارگيري بازاريابي الکترونيکي در کشور ما انجام شده ، اما مروري بر اين مطالعـات بيـانگر ايـن واقعيـت اسـت که ، هرکدام از اين بررسي ها از زاويه اي خاص به موضوع نگريسته و و ديدگاهي جـامع بـر اين مطالعـات حـاکم نبـوده و ايـن مسـئله درک و بـه کـارگيري ابعـاد گونـاگون بازاريـابي الکترونيکي را تا حدودي مشکل مي سازد.