خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی عناصر ابرداده ای بر رتبه بندی صفحات وب توسط سه موتور کاوش عمومی «گوگل»، «یاهو»، و «ام اس ان» انجام پذیرفت. اثربخشی پنج عنصر ابرداده ای نشانه عنوان زبان «اچ .تی. ام. ال»، ابرنشانه های کلیدواژه ها و توصیف زبان «اچ.تی.ام.ال»، ابرداده های عنوان و موضوع از قالب ابرداده ای «دابلین کور» که بر بازنمون موضوعی صفحات وب متمرکزند، با روش تجربی آزموده شد. 84 صفحه وب در گروههای گواه و آزمون به عنوان جامعه مورد مطالعه تحت دامنه فرعی http://metadata.irandoc.ac.ir منتشر شد. از میان موتورهای کاوش انتخابی، دو موتور کاوش یاهو و گوگل، صفحات را نمایه سازی کردند. کلیدواژه های منحصر به فرد و تکرار شونده که در مرحله طراحی در قالب عناصر ابرداده ای به صفحات گروه آزمون افزوده شده بود، بررسی شد و میزان معنی داری تفاوت رتبه صفحات دو گروه با استفاده از آزمون غیرپارامتری «یو.من.وایتنی» محاسبه گردید. نتایج، نشانگر اثربخشی دو عنصر «عنوان» و «توصیف زبان اچ.تی.ام.ال» در هر دو موتور کاوش مورد مطالعه است. کلیدواژه های منحصر به فرد در ابرنشانه کلیدواژه های «اچ.تی.ام.ال» و ابرداده موضوع دابلین کور به بهبود رتبه صفحات در یاهو انجامید. در حالی که تکرار کلیدواژه ها در بخش سرآیند صفحه وب، باعث بهبود رتبه در موتور کاوش یاهو شد، گوگل عملکردی معکوس داشت.
ملخص الجهاز:
در اين پژوهش، از ميان عوامل مؤثر شناخته شده بر رتبهبندي نتايج کاوش، تمرکز بر عناصر ابردادهاي است و از ميان عناصر ابردادهاي، پنج عنصر به عنوان معيار ربط فني انتخاب شده و ميزان اثرگذاري هر يک (به صورت منحصر به فرد و در صورت تکرار) بر رتبة صفحات بازيابي شده توسط موتورهاي کاوش عمومي، بررسي و تجزيه و تحليل شده است.
حضور کليدواژة مورد کاوش در هر يک از عناصر مورد بررسي (نشانه عنوان، ابرنشانههاي کليدواژهها و توصيف زبان نشانه گذاري فرامتن، ابردادههاي عنوان و موضوع قالب ابردادهاي دابلين کور) تا چه ميزان بر رتبهبندي صفحات در سه موتور کاوش مورد آزمون اثرگذار است؟ 2.
تکرار کليدواژة مورد کاوش در دو تا پنج عنصر ياد شده در بخش سرآيند صفحه و صرفنظر از نوع عنصر، تا چه ميزان بر بهبود رتبة صفحه اثرگذار است؟ روششناسي پژوهشهايي که به تعيين ميزان اثربخشي عناصر ابردادهاي بر رتبهبندي صفحات وب در موتورهاي کاوش پرداختهاند، با تفاوتهايي اندک، از روش تجربي بهره برده اند.
ir "Keywords" براي تعيين ميزان اثربخشي هر يک از عناصر ابردادهاي (پرسش نخست پژوهش) دو مجراي آزمون وجود دارد: کاوش کليدواژههاي منحصر به فرد که تنها به عنصر ابردادهاي ويژهاي اختصاص يافته است و مقايسة رتبة صفحه حاوي آن کليدواژه با صفحة گروه گواه مورد نظر.
" Search Engine Ranking Factors" Retrieved Des, 17, 2005, From http://www.
" Improving Web Retrieval by Mining the HTML tags for Keywords and Exploring the Hyperlink Structures of Web Pages" [Abstract] doctoral Dissertation.
"Rising to the Top: Evaluating the use of html meta tag to improve retrieval of world wide web documents through internet search engines" .