خلاصة:
امروزه خریداری و استفاده استراتژیک از سیستم برنامه ریزی منابع سازمان و سیستم مدیریت ارتباط با مشتری راه حلی است که پژوهشگران و صاحبنظران فناوری اطلاعات برای پایداری در اقتصاد دیجیتالی به سازمان ها پیشنهاد می کنند. در این بین بسیاری از شرکت های ایرانی نیز تمایل به پیاده سازی این سیستم ها در سازمان خود پیدا کرده اند، ولی گاهی با مسائل و ابعاد پیاده سازی این سیستم ها آشنایی کافی ندارند؛ ازاین رو هدف این پژوهش انجام پیمایشی درباره ی پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان و مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت های تولیدی و خدماتی کشور ایران است. در این پیمایش تلاش بر این است، برخی از مهم ترین جنبه های پیاده سازی این سیستم ها شامل انگیزه های پیاده سازی، موانع و مشکلات پیاده سازی این سیستم ها در کشور، نتایج پیاده سازی این سیستم ها، معیار گزینش این سیستم ها توسط کاربران، معیار گزینش عرضه کنندگان این سیستم ها و عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی این سیستم ها بررسی شود. جامعه ی پژوهش، شامل 41 شرکت در حوزه ی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان و شانزده شرکت در حوزه ی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری بوده است. نتایج پیمایش نشان می دهد، این شرکت ها با انگیزه هایی مانند افزایش بهره وری، افزایش نتایج تجاری، افزایش کیفیت اطلاعات، پاسخ گویی بهتر به مشتری و کاهش موجودی، وارد پیاده سازی این سیستم ها در سازمان خود می شوند ولی در عمل با مشکلاتی مانند عدم شناخت و تعریف درست نیازمندی ها، یکپارچه سازی اطلاعات، مقاومت کارکنان، عدم تناسب تکنولوژی با ساختار موجود و ایجاد هزینه های غیرقابل پیش بینی مواجه می شوند.
ملخص الجهاز:
نتايج پيمايش نشان مي دهد، اين شرکت ها با انگيزه هايي مانند افزايش بهره وري ، افزايش نتايج تجاري ، افزايش کيفيت اطلاعات ، پاسخ گويي بهتر به مشتري و کاهش موجودي ، وارد پياده سازي اين سيستم ها در سازمان خود مي شوند ولي در عمل با مشکلاتي مانند عدم شناخت و تعريف درست نيازمندي ها، يکپارچه سازي اطلاعات ، مقاومت کارکنان ، عدم تناسب تکنولوژي با ساختار موجود و ايجاد هزينه هاي غيرقابل پيش بيني مواجه مي شوند.
از سوي ديگر پياده سازي سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازمان و مديريت ارتباط با مشتري در مقايسه با سيستم هاي سنتي بسيار پيچيده تر است ؛ به دليل همين پيچيدگي شناخت ابعاد اين سيستم ها به طور دقيق براي همه شرکت ها آسان نيست .
اين پژوهش ، پياده سازي سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازمان و مديريت ارتباط با مشتري را در شرکت هاي ايراني براي پاسخ به سؤال هاي زير مورد پيمايش قرار داده است : ١.
انگيزه شرکت هاي ايراني براي پياده سازي سيستم برنامه ريزي منابع سازمان و مديريت ارتباط با مشتري چيست ؟ ٢.
موانع و مشکلات پياده سازي سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازمان و مديريت ارتباط با مشتري در شرکت ايراني چيست ؟ ٣.
چه نتايجي از پياده سازي سيستم هاي برنامه ريزي منابع سازمان و مديريت ارتباط با مشتري در شرکت هاي ايراني حاصل شده است ؟ ٤.
مدل مفهومي پژوهش روش پژوهش جامعه ي آماري اين پژوهش شامل شرکت هايي است که در کشور ايران سيستم برنامه ريزي منابع سازمان يا سيستم مديريت ارتباط با مشتري را پياده سازي کرده اند که در اين شرکت ها نيز مديران فناوري اطلاعات يا مديران عالي براي پاسخ گويي به سؤال هاي پژوهش انتخاب شده اند.