خلاصة:
هدف: مطالعه اثار و تبعات سرمایه اجتماعی در سال های اخیر مورد توجه بسیار قرار گرفته ولی درباره تاثیر آن بر رضایت شغلی چندان کار نشده است. هدف اساسی این تحقیق بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی کارکنان اداره تعاون استان کرمانشاه می باشد. روش: این تحقیق با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق 878 نفر کارکنان اداره تعاون استان کرمانشاه می باشد. از این جامعه، 270 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت آزمون فرضیات از ضریب همبستگی و مقایسه میانگین ها و جهت آزمون مدل تحقیق از رگرسیون استفاده به عمل آمده است. نتایج: یافته های تحقیق نشان می دهد که سرمایه اجتماعی متشکل از شبکه های بین افراد، اعتماد، مشارکت و تعهد سازمانی، رابطه مثبت و معنادار ؛ ( R2=%12 ) داشت .از مولفه های سرمایه اجتماعی ، اعتماد بیشتری تاثیر را داشت. از متغیرهای فردی ، جنسیت تاثیر معنادار ( R2=0/32 ) بر رضایت شغلی داشته و حاکی از رضایت شغلی بیشتر زنان نسبت به مردان بود.
Abstrac Aim: Studying the effects and implications of social capital has gained widespread favor in recent years، but its effects on work satisfaction have not received enough attention. The main purpose of this article is to analyze the role that social capital plays in the job satisfaction of the staff of Cooperative organization of Kermanshah province. Methods: This is a survey research which utilizes questionnaires to gather its needed data. The research population consists of the entire personnel of Kermanshah province cooperative organization who numbered 878، of which، on the basis of Cochran formula، 270 individuals were selected as the sample. Correlation coefficient and the comparison of means were used to test hypotheses and multiple regressions were used to test the research model. Results: The findings showed that social capital consisting of social networks، trust، organizational and social participation، and organizational commitment had a positive and significant (R2=0.12) relationship with work satisfaction. Of the components of social capital، trust had the greatest effect and of background factors، gender had the most (R2=0.32) influence، that is، women had higher work satisfaction than men did.
ملخص الجهاز:
"دلایلی وجود دارد که باید به رضایت شغلی افراد و اعضای سازمان اهمیت داده شود، از جمله: رضایت شغلی کارکنان در هر سازمانی موجب افزایش توانایی و کارآیی کارمندان و در کل موجب بالا رفتن بازدهی میشود (Robbins, 1991:179)؛ میزان رضایت از شغل توسط وفاداری کارکنان به سازمان بهدست میآید (زارعی متین، 1375)؛ کارکنان رضایتمند، سلامت بیشتر و عمر زیادتری دارند (میرکمالی و دیگران، 1375)؛ بین رضایت شغلی و عملکرد کارکنان نوعی ارتباط وجود دارد (مرتضوی، 1373)؛ وجود اعتماد، تعهد و وجود شبکههای اجتماعی در Hopak Giddens سازمان، موجب رضایت شغلی اعضا میشود (Shanon, 2003)؛ برخی بررسیها نشان میدهند کارکنانی که رضایت شغلیشان بالاست، نسبت به کارکنانی که رضایت کمتری دارند غیبت و جابهجاییشان هم پایینتر است و همچنین افرادی که رضایت شغلی دارند، اغلب دوست دارند در محل کارشان حضور داشته باشند.
این گروهها و شبکهها، افراد دارای توانمندیها و تجربههای متفاوت را در ارتباط با یکدیگر قرار میدهند و به این وسیله امکان تبادل مهارتها و اطلاعات را فراهم میسازند ( Putnam , 1995 :56)، همچنین مشارکت در شبکهها و روابط اجتماعی انواع دیگر سرمایهی اجتماعی را که شامل اعتماد و تعهد مدنی میشوند، از راه بر هم کنشی بین مشارکت کنندگان فردی، ایجاد میکند (Wollebaek and selle , 2002:57) به طور کلی، از دیدگاههای نظری کلمن و پاتنام در ارتباط با سرمایهی اجتماعی و همچنین نظریات برگرفته از رضایت شغلی، میتوان مدل نظری تحقیق را در قالب دو مفهوم اساسی سرمایهی اجتماعی و رضایت شغلی به صورت زیر ارائه داد."