خلاصة:
شعر نو حماسی از جمله جریان های عمده شعر معاصر است که ویژگی های حماسی آن متناسب با شرایط تاریخی دگرگون شده است. احمد شاملو درخشان ترین چهره این جریان است که ویژگی های حماسی شعرش چشمگیرتر از دیگرشاعران معاصراست. در این پژوهش برای توصیف دگرگونی حماسه، متناسب با نیازهای بیانی تازه، ویژگی های حماسی شعر شاملو به عنوان نمونه ای از حماسه نو، به دو دسته تقسیم شده است: ویژگی های محتوایی (بینش آرمانی، نگرش اومانیستی، عاطفه جمعی، شکل روایی، اسطوره پردازی، عنصر پهلوانی، درونمایه جدال خیر و شر) و ویژگی های زبانی (گزینش واژگان و ترکیبات متناسب با درونمایه حماسی، کهنگی ترکیبات و ساختارهای نحوی، تصاویر اسطوره ای، تصاویر جنگ افزارها، فضاسازی های حماسی، ایجاز، اغراق، تضاد، تناسب، موسیقی با شکوه حماسی). در این بررسی به این نتیجه رسیده ایم که شاملو با حفظ ماهیت خاص شعر خود، شعر حماسی سروده و ویژگی های شعر حماسی او می توانند شاخصه های مهمی در شناخت شعر نو حماسی باشند
New epic poetry is a modern version of the mainstream epic tradition whose features have changed to meet the requirements of modern taste. The most outstanding poet in employing this form is Ahmad Shamloo، one of the most renowned contemporary Iranian poets. To highlight the changes in the content and formal linguistic features of the traditional and new forms of epic، the present study compares the stylistic aspects of the Shāh-nāme with Shamloo’s poetry to reveal how the “passage of time” can account for such changes. Shamloo has composed his epic within the framework that can typically be termed as “Shamloo”esque. Shamloo’s characteristic epic features are reflected both in content and form. With regard to content، Shamloo’s poetry is characterized by: idealism، humanism، collective feelings، narrative form، myth-making، heroic elements، and the battle between the forces of good and evil. The formal linguistic features include: diction، “epic combination” of lexical items، old syntactic structures، mythical images، images of weaponry، epic atmosphere، brevity of expression، hyperbole، antithesis، taxis، and splendid music. These features can be viewed as important elements in the new epic form.
ملخص الجهاز:
"در ایـن پژوهش برای توصیف دگرگونی حماسه ، متناسـب بـا نیازهـای بیـانی تـازه ، ویژگـی هـای حماسی شعر شاملو به عنوان نمونـه ای از حماسـة نـو، بـه دو دسـته تقسـیم شـده اسـت : ویژگی های محتوایی (بیـنش آرمـانی ، نگـرش اومانیسـتی ، عاطفـة جمعـی ، شـکل روایـی ، اسطوره پردازی ، عنصر پهلوانی ، درونمایه جدال خیر و شر) و ویژگی های زبـانی (گـزینش واژگان و ترکیبات متناسب با درونمایة حماسی ، کهنگـی ترکیبـات و سـاختارهای نحـوی ، تصاویر اسطوره ای ، تصاویر جنگ افزارها، فضاسازی های حماسـی ، ایجـاز، اغـراق ، تضـاد، تناسب ، موسیقی با شکوه حماسی ).
جریـان موسـوم بـه جریان «شعر نو حماسی » یا «شعر نو اجتماعی - سیاسی » که دو نام برای اشاره به یک جریان شعری است ، تأکیدی دیگر بر ویژگی «اجتماعی بودن » حماسة نو است : « او شعر می نویسد/ یعنی / او افتخار نامة انسـان عصر را / تفسیر می کند/ یعنی / او فتح نامه های زمانش را / تقریر می کند» (شاملو، ١٣٨٢: ١٤٧).
بافتی از واژگان که متناسب با موضوع حماسـه در شـعر شـاملو ایجاد شده ، علاوه بر بیان اندیشة مورد نظر شاعر، فضای شعر را حماسی کرده است ؛ مانند: « مـردی ز بـاد حادثه بنشست / مردی چو برق حادثه برخاست / آن ننگ را گزید و سپر ساخت / و این نام را بـدون سـپر خواست » (شاملو، ١٣٦١: ١٩)."