خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده تربیت معلم دانشگاه آزاد اسلامی در درس متون تخصصی بود. بدین منظور پس از انجام آزمون نهایی در این درس از میان 128 دانشجوی 4 کلاس درس متون تخصصی 32 نفر که بالاترین و 32 نفر که پایین ترین نمره ها را کسب کرده بودند انتخاب شدند و از نظر سطوح مهارت های فراشناختی مورد مقایسه قرار گرفتند. در این پژوهش مهارت های فراشناختی به عنوان متغیر مستقل، عملکرد تحصیلی به عنوان متغیر وابسته و جنس به عنوان متغیر کنترل در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از اجرای آزمونهای آماری نشان دادند که بین دو گروه دارای عملکرد تحصیلی قوی و ضعیف از لحاظ سطوح فراشناختی تفاوت وجود دارد. افزون بر این نتایج دو گروه در هر یک از خرده مقیاس های آگاهی، راهبردشناختی، برنامه ریزی و خودبازبینی با یکدیگر تفاوت معنادار داشتند .